مهدی رضایتی
1401/03/16
11:39
جاماندگی بازار؟ با توجه به رشد دلار و عقبگرد سهام چند استدلال برای وضع موجود را بررسی کنیم: ◾️گزاره اول: بازار تورم را پیشخور کرده بود و جامان...

جاماندگی بازار؟



با توجه به رشد دلار و عقبگرد سهام چند استدلال برای وضع موجود را بررسی کنیم:



◾️گزاره اول: بازار تورم را پیشخور کرده بود و جامانده به حساب نمی آید



این گزاره البته قابل رد کردن است. چرا که اگر یک فایل اکسل تهیه کنیم و بجای دلار ۲۶ هزار تومنی دلار ۳۲ هزار تومنی قرار بدهیم، با همان P بر E نرمال قیمت سهام باید ۲۰ تا ۴۰ درصد رشد کند.



◾️گزاره دوم: افزایش ریسک (نرخ تنزیل) اثر سود تورم را خنثی کرده است



اگر مثلا ابزاری مانند اوراق ارزی دولتی در اختیار میداشتیم، می توانستیم محاسبه حدودی از میزان افزایش ریسک سیستماتیک در اقتصاد داشته باشیم. اما اکنون این ادعا کاملا شهودی است و چندان قابل تائید یا رد کردن بصورت عددی نیست. فقط این پرسش مطرح می شود که اگر ریسک‌ها پایدار باشد مثلا نرخ ارز بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومن قرار میگیرد. آیا اثر این نرخ ها نیز خنثی شده است؟



◾️گزاره سوم: نرخ نیمایی مانع اصلی است



این یک گزاره محتمل است. یعنی احتمال اینکه نرخ نیما در نقش سرعت گیر ظاهر شده باشد زیاد است. این در شرایطی است که دولت برای صنایع مستقل از نیما هم فشاربرای کنترل دستوری نرخ ها را حفظ کرده است. اگر نیما مانع باشد باید دید چه زمانی این نرخ تعدیل می شود.



◾️ سهام معمولا یک گام عقب‌تر از دلار بوده و این اتفاق تکرار می شود



بطور تاریخی این استدلال درستی است و بجز سال ۹۹ که شرایط خاصی داشت، سهام با یک لگ زمانی نسبت به دلار واکنش نشان می داد. البته به دلیل همان عوامل ریسک ممکن است تاریخ تکرار نشود.



#بازار

انتهای خبر

0
0