فارس نیوز
1401/05/02
15:53
بی توجهی سهامداران به ارزندگی بنیادی سهام شرکت‌ها

در معاملات روز یکشنبه، چهار گروه یکپارچه قرمزپوش بودند، قیمت سهام همه نمادها در گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، انبوه سازی املاک و مستغلات و ساخت محصولات فلزی کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در حالی امروز با کاهش همراه شد که بسیاری از شرکت ها از نظر بنیادی در وضعیت مطلوبی به سر می برند و ارزندگی بالایی دارند. از نظر تکنیکال نیز اغلب شرکت های بورسی در کف قیمتی از نظر کوتاه مدت و بلندمدت هستند و اغلب کارشناسان معتقدند بازار سرمایه باید روزهای سراسر سبزی را به واسطه انتشار گزارش ‌های مالی سالیانه شرکت‌ها پشت سر بگذارد.


طی معاملات این روزهای بورس، نمادهایی که عملکرد مالی مثبتی داشتند با تقاضای بالا همراه بوده اند؛ اما هنوز نتوانسته اند رشد قیمت را تجربه کنند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند بازار به عوامل بنیادی بی توجه است.


در کوتاه مدت و برای پیش بینی معاملات روزهای آینده می‌توان گفت که با رشد تقاضای نسبی در بازار سرمایه، بورس باید هفته های سبزی را داشته باشند.


در معاملات روز یکشنبه، چهار گروه یکپارچه قرمزپوش بودند. قیمت سهام تمامی نمادها در گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، شرکت‌های چندرشته ای صنعتی، انبوه سازی املاک و مستغلات و ساخت محصولات فلزی کاهش یافت.


* حل مشکل نقدینگی می تواند باعث رشد بورس شود


در این‌باره، رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: با وجود کم ‌حجم بودن معاملات بازار سهام اما وضعیت بازار بهتر از ماه های گذشته ارزیابی می ‌شود، زیرا گزارش های سه ماهه برخی از شرکت های پالایشی، پتروشیمی و نیز معدنی منجر به خوش بینی برخی از سهامداران نسبت به بازار شده است. این سهامداران بیشتر به دنبال سهام شرکت های بنیادی هستند.


وی ادامه داد: اما نبود نقدینگی لازم در بازار سرمایه، مانع از ایجاد رونق در معاملات بازار سهام شده است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می ‌رسد که این روند در بازار ادامه ‌دار باشد و بازار سهام فعلا در شرایط بلاتکلیفی و نیز معاملات کم حجم خود باقی بماند.


* بازدهی منفی شاخص های بورس


در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس با ریزش ۹ هزار و ۷۳۵ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۷۶۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۶۶ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هم وزن نیز با افت ۴ هزار و ۴۴۹ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار و ۳۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱.۱ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ، ۲۳۳ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۸۱ واحد قرار گرفت.


* رشد ارزش کل معاملات بازار سرمایه


امروز ارزش کل معاملات بازار سرمایه به رقم ۱۱ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز شنبه رشد ۱۵ درصدی را نشان می دهد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه پنج هزار و ۴۶ میلیارد تومان بود که ۴۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس نیز ۲۲ درصد بوده است.


* افزایش خروج سرمایه از بازار سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و هفتمین روز متوالی منفی شد و ۳۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که رشد ۳۴۶ درصدی نسبت به روز گذشته را نشان می دهد.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان)، نوری (شرکت پتروشیمی نوری) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت و در مقابل، نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، وبملت (بانک ملت) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


گروه های محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین خروج پول حقیقی را شاهد بودند و فرآورده های نفتی، کک و محصولات کاغذی تنها گروه هایی بودند که ورود پول حقیقی به آنها صورت گرفت.


* رشد صف‌های فروش در بورس


در جریان معاملات روز یکشنبه، ۸۶ سهم با رشد و ۴۷۸ نماد با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۷۳ درصد افزایش یافت و ۱۳۳ میلیارد تومان شد. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۸۰ درصد افت کرد و در رقم ۲۰ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای تکنو (شرکت تکنو تار)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و دعبید (شرکت داروسازی عبیدی) بیشترین صف خرید را داشتند و بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سپاها (شرکت سیمان سپاهان)، خزامیا (زامیاد)، غنوش (نوش مازندران) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0