بورس پرس
1400/11/12
10:59
حضور ۸ سرمایه گذار بورسی و غیربورسی در احداث پالایشگاه های جدید

معاون وزیر نفت با اعلام پیشرفت ۵۰ درصدی احداث پتروپالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای از حضور ۸ سرمایه‌گذار بورسی و غیر بورسی در احداث پالایشگاه های جدید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، هوشنگ فلاحتیان درباره آخرین وضعیت اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها اعلام کرد: وزارت نفت بلافاصله پس از تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، آیین‌نامه مربوطه را پیش از موعد مقرر به هیات وزیران در دولت گذشته ارائه کرد.


با توجه به مکاتبات و نظرات متفاوت دستگاه‌های مختلف از جمله بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، کمیسیون اقتصادی دولت ، وزارت اقتصاد و نفت فرآیند تصویب این آیین‌نامه طولانی شد.


وزارت نفت اردیبهشت سال گذشته اقدام به انتشار فراخوان عمومی به‌منظور انتخاب سرمایه‌گذار واجد شرایط کرد و در شهریور مجوزهای لازم برای ۱.۴۶ میلیون بشکه ظرفیت پتروپالایشگاهی جدید و طرح‌های ارتقای کمیت و کیفیت محصولات صادر شد.


این وزارتخانه درباره عمل به قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی کار را به‌درستی انجام داده و زمین تمام طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی تخصیص یافته و کارهای مهندسی آنها در حال انجام است.


اجرای ۱.۴۶ بشکه ظرفیت پالایشگاهی جدید و ارتقای کیفیت و کمیت پالایشگاه‌های موجود به بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که سرمایه‌گذاران باید آن را تامین و پالایشگاه‌ها را احداث کنند و سپس از تنفس خوراک بهره‌مند شوند.


تنفس خوراک یعنی اینکه پس از احداث پالایشگاه‌ها ، وزارت نفت خوراک رایگان به آنها می‌دهد و پول خوراک به عنوان تسهیلات صندوق توسعه ملی برای آنها محسوب می‌شود. مجلس پس از تصویب قانون روی آن اصلاحیه گذاشت. بنابراین پس از اصلاحیه لازم بود آیین‌نامه اجرایی آن هم اصلاح شود.


تسهیلات جدید برای حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی


اصلاحیه مجلس در خصوص قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات ‌گازی برای کمک به سرمایه‌گذاران انجام شد تا با راه‌اندازی هر مرحله بتوانند از تنفس خوراک استفاده کنند.


در آیین‌نامه قبلی هر ۳۰۰ هزار بشکه امکان استفاده از تنفس خوراک داشت اما در مصوبه جدید ، راه‌اندازی پالیشگاه با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار بشکه‌ای امکان استفاده از تنفس خوراک را خواهد داشت. برای مثال، سرمایه‌گذاران در یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای با راه‌اندازی واحد۱۰۰ هزار بشکه‌ای می‌توانند تنفس خوراک دریافت کنند.


در این اصلاحیه همچنین پروپان و بوتان (ال‌پی‌جی) و اتان به عنوان خوراک‌هایی که می‌توانند از تنفس استفاده کنند، اضافه شده و آورده سرمایه‌گذاران از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش یافته است. وزارت نفت بلافاصله آیین‌نامه اصلاحیه مورد نظر را نیز به هیات وزیران ارائه کرد و حدود یک ماه پیش تصویب شد.


همه اقدامات به طور کامل در موعد مقرر و کمتر از زمانی که قانون‌گذار مشخص کرده، انجام شده است . جدول تنفس خوراک باید ابتدا به تصویب هیات عامل صندوق توسعه ملی و سپس هیات امنای این صندوق به ریاست رئیس‌جمهور برسد. چند ماهی طول کشید تا هیات امنای صندوق توسعه این طرح را تصویب کند و در مرحله تنفیذ از سوی مقام معظم رهبری قرار دارد.


مدت‌زمان احداث پالایشگاه‌ها پنج سال و میعانات گازی سه سال پیش بینی شده و هر ماه تاخیر در راه‌اندازی ، کاهش میزان تنفس خوراک را به همراه خواهد داشت. حجم سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه‌ها بسیار بالا بوده و لازم است سرمایه‌گذاران برای تامین آن تلاش کرده و از سرمایه‌های مردمی و فاینانس‌های خارجی استفاده کنند. یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.


شرکت‌های بورسی و غیر بورسی سازنده پالایشگاه و پتروپالایشگاه


از مجموع ۱.۴۶ میلیون بشکه مجوز ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه، یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه نفت و ۲۴۰ هزار بشکه میعانات گازی است. در کنار مجوز ساخت همسو با قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی آدیش جنوبی با پیشرفت ۵۰ درصدی و با دریافت وام از صندوق توسعه در حال اجرا است. همچنین ۱۲۰ هزار بشکه از محل واحد چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین شده است.


سه شرکت جاوید انرژی پرتو، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و توسعه پالایشگاهی پیشگامان سیراف به عنوان سه سرمایه‌گذار در حوزه خوراک میعانات گازی در قالب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی هستند. این سه طرح میعانات گازی در سیراف اجرا می شوند.


پنج مجوز ساخت پالایشگاه هم برای خوراک مبتنی بر نفت برای شرکت‌های توسعه مکران انرژی مفید وابسته به ستاد اجرایی امام ، شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان متعلق به تامین اجتماعی نیروهای مسلح، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت پالایشگاه نفت لاوان و شرکت گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب صادر شده است.


محل احداث ۸۰۰ هزار بشکه از پالایشگاه‌ها با مجوز خوراک نفت در جاسک خواهد بود که عملیات اجرایی ساخت آنها آغاز شده و پیشرفت هرکدام متفاوت است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0