بااقتصاد
1400/06/21
14:13
ریزش ۴۰ هزار واحدی شاخص بورس و نحسی حضور میهمان سرزده آژانس اتمی در تهران/ شاخص کل کانال مهم ۱.۵ میلیونی را از دست داد

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ بازار سرمایه که در یکی‌دوسال اخیر نسبت به خبرهای برجامی به‌شدت حساس شده و واکنش‌های مثبت و منفی از خود نشان می‌دهد، امروز و در واکنش به سفر مدیرکل آژانس اتمی به تهران که با احتمال گفت‌وگوهای مثبت همراه بود، در مدار منفی معاملات قرار گرفت و با بیش از ۴۰ هزار واحد ریزش، به پله یک‌میلیون و ۴۸۹ هزار واحدی سقوط کرد. به‌این‌ترتیب و با از دست دادن کانال مهم ۱.۵ میلیون واحدی شاخص کل، وضعیت بازار سرمایه در روزهای پایانی تابستان ۱۴۰۰ کمی مبهم و دور از تحلیل‌های تکنیکالی خواهد بود.

ریزش بی‌سابقه شاخص کل هم‌وزن در تابستان ۱۴۰۰


به گزارش بااقتصاد، امروز، یکشنبه ۲۱ شهریورماه، تمامی شاخص‌های بورس تهران سرخ‌پوش بودند و شاخص کل هم‌وزن، با ۱۳ هزار و ۲۸۵ واحدی منفی، به رقم ۴۵۰ هزار و ۵۹ واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز پس از ثبت ۴۱۰ واحد منفی، روی پله ۲۲ هزار و ۴۰۰ واحدی عقب نشست. تابلو تمامی بورس‌های تهران امروز یکپارچه سرخ بودند و بیش‌تر نمادهای بزرگ و کوچک در مدار منفی، معامله شدند. بر همین اساس در بورس تهران، نمادهای کگل، فملی، فولاد، شستا، شپنا، کچاد و ومعادن، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص تحمیل کردند. در بازار اول و دوم فرابورس نیز آریا، زاگرس، کگهر، هرمز، شگویا، دی و ارفع منفی‌سازان اصلی شاخص بودند.


نمادهای پرتراکنش بورس و فرابورس در مدار منفی معاملات


طی دادوستدهای اکثرا منفی امروز در بازارهای سهام، بیش‌ترین میزان تراکنش‌های معاملاتی بورس تهران به نمادهای شستا، سپید، شپنا، فولاد، برکت، خساپا و خودرو اختصاص یافت و در فرابورس نیز نمادهای مدیریت، فرابورس، دی، وهامون، لطیف، ذوب و آریا بالاترین میزان تراکنش معاملاتی را ثبت کردند.


۴۱۹ نماد با کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی مواجه شدند


درپی معاملات سراسر منفی بازارهای سهام تهران، معامله‌گران در ۶۱۶ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۵۰ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۴۱۹ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری معاملات امروز بازارهای سهام تهران


افت ۲.۶۴ درصدی، شاخصه پایانی نماگر تابلو بورس تهران بود. پایان وقت بازار با جابجایی سهام در ۳۴۲ نماد شرکتی ثبت شد که برای ۲۸ سهم، معادل ۸ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۳۱۱ سهم، معادل ۹۱ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. معاملات منفی بیش از ۹۰ درصدی در بورس تهران، از ابتدای تابستان تاکنون بی‌سابقه بوده است! خریداران بورسی امروز برای ۱۴ در صف خریدی به ارزش ۶۴۲ میلیارد تومانی ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۱۳۸ نماد را در صف فروش ۴۰۶ میلیارد تومانی گذاشتند.


معاملات در بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز با کاهش ۱.۸ درصدی شاخص آیفکس همراه بود و از ۱۳۸ نماد معامله شده در این بازارها،تنها ۱۳ سهم، معادل ۹ درصد در مدار مثبت و ۱۲۵ سهم، معادل ۹۱ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۶ نماد، معادل ۴ درصد، صف خریدی به ارزش ۴۹۵ میلیارد تومانی تشکیل دادند و برای ۵۸ نماد نیز صف فروش ۱۸۰ میلیارد تومان شکل گرفت.


روند منفی سهام به معاملات بازار پایه نیز تسری یافت و در این بازار امروز پس از دادوستد در ۱۳۶ نماد، معاملات ۳۵ سهم، معادل ۲۶ درصد، مثبت و ۹۵ سهم، معادل ۷۰ درصد در دامنه منفی پایان یافت. برای ۲۶ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۱۰۶ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۷۰ نماد نیز در صف فروش ۲۴۶ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یک‌‌‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۷۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶۲۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۲۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی، بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به حدود ۶ هزار ۳۴۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۴۲۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای مدیریت، فایرا و ولقمان اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای شپنا، شتران و فولاد متمرکز کردند.


گروه فراورده‌های نفتی، فلزات اساسی و خودرو به ترتیب با ارزش معاملات ۵۰۵ ، ۴۸۸ و ۴۲۸ میلیارد تومان برترین صنایع بازار بودند که بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۸۹.۹۹۵.۰۹ (۴۰۴۶۶.۹۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۵۰.۰۵۹.۶۳ (۱۳۲۸۵.۴۹-)


ارزش معاملات: ۶.۲۰۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: کگل، فملی و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲.۴۰۰.۵۰ (۴۱۰.۶۵-)


ارزش معاملات: ۱۸.۴۴۷ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس و کگهر


گزارش: مولود غلامی




















انتهای خبر

0
0