بااقتصاد
1401/02/31
13:54
کانال ۱.۶ میلیون واحدی، همچنان در مقابل صعود شاخص مقاومت می‌کند/ ۱۵ هزار واحد منفی، پایان سرخ بورس تهران در اردیبهشت‌ماه

گزارش بازار/ ‌‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ آخرین روز اردیبهشت امسال، مانند نخستین روز معاملاتی این ماه با سقوط دسته‌جمعی شاخص‌های بورس تهران رقم خورد و شاخص کل پس از فتح مقتدرانه کانال مقاومتی ۱.۶ میلیون واحدی در هفته گذشته، امروز حدود ۱۵ هزار و ۲۸۰ واحد افت کرد. این اصلاح نسبتا بزرگ شاخص در روزهایی که تمامی بازارهای مالی، سرمایه‌ای و موازی با ابهاماتی سیاسی مواجهند، دور از انتظار نبود. البته سهم‌های کوچک‌تر و صنایع ریالی در مسیر سبز قرار دارند.

سهم ۶۴ درصدی و منفی معاملات در بازار سهام


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات بازارهای سهام تهران، امروز ‌شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه، در امتداد ریزش آخرین روز معاملاتی گذشته قرار گرفت و حدود ۶۴ درصد از دادوستدهای سهام، امروز در محدوده منفی معامله و با کاهش قیمت مواجه شدند. صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و معدنی منفی‌سازان اصلی شاخص کل بورس تهران لقب گرفتند.


شستا با بالاترین حجم تراکنش منفی معاملات در بورس


در جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران، پارس، کچاد، فولاد، نوری، شستا، تاپیکو و کگل، بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی را روی شاخص کل اعمال کردند و شستا، شپنا و خگستر نیز بالاترین حجم تراکنش‌های منفی این بازار را به خود اختصاص دادند، درحالی‌که آسیاتک در صدر جدول تراکنش‌های مثبت ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۲۴۴۳ واحد منفی، به کانال ۴۴۰ هزار واحدی عقب نشست.


پتروشیمیایی‌ها منفی‌سازان بزرگ آیفکس


در بازار فرابورس هم، با ریزش ۱۰۴ واحدی شاخص کل آیفکس، نمادهای پتروشیمیایی آریا، شگویا، صبا، ومهان و شرانل بیش‌ترین نقش را برعهده گرفتند و معاملات مثبت ددانا و وملل مانع از افت بیش‌تر این شاخص شد. کرمان و ددانا، بالاترین حجم تراکنش مثبت را در این بازار از آن خود کردند و افرا، آریا و شاروم در نقطه مقابل ایستادند.


۶۰۶ نماد شرکتی مورد معامله قرار گرفتند


معامله‌گران سهام امروز ۶۰۶ نماد شرکتی را برای دادوستد و جابجایی سهم انتخاب کردند و ۱۲ نماد هم بدون معامله، بازار را به پایان رساندند. در این دادوستدها، برای ۷۳ نماد، صف خرید ۵۸۲ میلیارد تومانی و برای ۶۸ نماد، صف فروش ۲۲۹ میلیارد تومانی تشکیل شد.


رایزنی بورس تهران برای تداوم عرضه‌های اولیه در صورت شرایط مساعد بازار


محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران، اظهار کرد: مکاتباتی با سازمان بورس داشته‌ایم که در هفته‌های آینده متناسب با شرایط بازار و میزان عرضه‌ها، عرضه اولیه در بورس تهران تداوم یابد.


به گفته گودرزی، برای عرضه اولیه شرکت‌ها در بخش عملیات بازار اطلاع‌رسانی خواهد شد تا در زمان مشخص، اطلاعات عرضه‌های اولیه منتشر شود.


مالکیت معدن سنگ آهن، شرط توسعه آتی ذوب‌آهن اصفهان


حمیدرضا شاهوردی، عضو هیات‌مدیره تاصیکو در حاشیه بازدید از غرفه ذوب آهن در نمایشگاه معدن و صنایع معدنی کرمان، توسعه آتی ذوب آهن اصفهان را مشروط و منوط به مالکیت این شرکت در معدن سنگ آهن دانست.


وی تصریح کرد: در گذشته شرایط اقتصادی ذوب آهن اجازه نمی‌داد تا سهمی از شرکت‌های معدنی در اختیار داشته باشد، اما اگر سوددهی شرکت به منوال سال گذشته ادامه یابد و حفظ شود، امکان خرید سهمی از شرکت‌های معدنی فعال وجود دارد.


بزودی واگذاری سایپا و ایران خودرو انجام می‌شود


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی سازی، گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده، واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو در دستور کار دولت قرار دارد و این اقدام بزودی به مرحله اجرا ‌می‌رسد.


پرداخت ۲۴ ساعته وجوه به سهامداران برای نخستین بار در بازار سرمایه


با مجوز رسمی سازمان بورس اوراق بهادار، برای نخستین بار در بازار سرمایه ایران، سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌توانند در لحظه، مانده حساب خود نزد کارگزاری‌ها را دریافت کنند. بر اساس این مجوز، پرداخت وجوه به سهامداران ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال امکان‌پذیر است.


سود سهام عدالت جاماندگان از امروز واریز می‌شود


بر اساس آخرین اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات)، بیش از ۲ میلیون سهامدار عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر بانکی، سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکرده‌اند. همچنین بیش از ۱۵۰ هزار سهامدار از ابتدای امسال با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف کرده‌اند که سود سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سهامداران تا پایان اردیبهشت (امروز) به حساب‌شان واریز خواهد شد.


کرمان‌موتور و گروه بهمن فروش خودرو در بورس را آغاز می‌کنند


طبق اعلام گروه بهمن و کرمان‌موتور، این دو شرکت خودروسازی از سازوکار مناسب برای عرضه محصولات‌شان در بورس کالا استفاده بهینه کرده‌اند بزودی دیگنیتی، فیدلیتی، جک S۵، جک J۴ و وانت KMC T۸ را که در بورس کالا پذیرش شده‌اند، طبق تعهدات از هفته آینده در بورس کالا به فروش می‌رسانند. مزیت این نوع عرضه، حذف دلالان و برآورده کردن نیاز بازار و عرضه خودرو به مصرف‌کننده واقعی اعلام شده است.


رفع موانع بانکی ایران و عمان


علیرضا پیمان‌‌پاک، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از انجام مذاکراتی با مسئولان کشور عمان برای رفع مشکلات مربوط به حمل و نقل و مراودات بانکی وزارتخانه‌ها و نهادهای خصوصی دو کشور خبر داد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازارهای سهام تهران، با حجم ۱۲۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم حدود ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۶۲۴۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۳۷۶۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس امروز به رقم ۶۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته گذشته، کاهش داشت. طی این جابجایی‌ها، ۴۷۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خرید سهام را به نمادهای خبنیان، تماوند و غکورش اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های بوعلی، فوکا و فولاد متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ۴۹۵ ، ۴۵۳ و ۳۸۲ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و نزولی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۷۹.۶۹۱.۱۰ (۱۵۲۸۶.۲۶-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۴۰.۱۸۰.۵۱ (۲۴۴۳.۲۸-)


ارزش معاملات: ۶.۲۴۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: پارس، کچاد و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۵۳۹.۴۳ (۱۰۴.۴۳-)


ارزش معاملات: ۳.۷۶۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، شگویا و صبا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0