بورس۲۴
1402/02/09
09:26
این سهم «انتخاب» بلندمدت شماست؟

بورس ۲۴: بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی در ایران سه ماهه اول سال مالی ۱۴۰۲ را با پوشش ۳۶٪ از درآمد سال مالی قبل ( ۱۰.۸ همت ) به پایان رساند.

این سهم «انتخاب» بلندمدت شماست؟

بورس۲۴ : بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی در ایران سه ماهه اول سال مالی ۱۴۰۲ را با پوشش ۳۶٪ از درآمد سال مالی قبل ( ۱۰.۸ همت ) به پایان رساند. در سه ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ ، درآمد شرکت با افزایش ۱.۷۷ همتی ( معادل ۸۳٪) از ۲.۱۴ به ۳.۹۲ همت رسیده است. با در نظر گرفتن رشد تقریبا دو برابری بهای تمام شده درآمد های عملیاتی ( از ۱.۵۵ به ۳.۰۵ همت ) ، سود ناخالص شرکت با رشد ۴۸٪ ، ۸۷۲ میلیارد تومان گزارش شده است ( افزایش ۲۸۱ میلیاردی نسبت به مقطع مقایسه ای و پوشش ۲۸٪ سود ناخالص سال مالی قبل ).


مدیریت واحد تجاری برای دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۲ ، درآمد ۱۴.۷ همتی و بهای تمام شده ۱۱ همتی را پیش بینی کرده است. با توجه به اطلاعات سه ماهه و در صورت تحقق بودجه مذکور ، سود ناخالص شرکت در سال مالی ۱۴۰۲ با ۴۹٪ رشد نسبت به مقطع مقایسه ای به ۴.۵۶ همت خواهد رسید ( رشد ۱.۵ همتی ).


نرخ فروش محصولات کلیدی شرکت ( محصولات برودتی ) در بودجه فروش ۹ ماهه ، ۲۳.۴ میلیون تومان به ازای هر دستگاه تعیین شده که به نسبت دوره سه ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ ، بیانگر رشد ۲۴٪ یعنی افزایش ۴.۴۶ میلیون تومانی در هر دستگاه می باشد. ( نرخ فروش داخلی محصولات توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان تعیین می شود و نرخ موزون فروش سه ماهه منتهی به اسفند ۱۸.۹ میلیون تومان در هر دستگاه تعیین شده بود. )


همچنین تعداد دستگاه تولید شده در سال مالی ۱۴۰۱ ، ۵۵۵ هزار عدد گزارش شده است. در بودجه ۹ ماهه ۱۴۰۲ ، تولید ۵۸۹ هزار دستگاه پیش بینی شده است و با در نظر گرفتن دستگاه های تولید شده در سه ماهه ابتدایی دوره مالی ۱۴۰۲ ( معادل ۱۹۲ هزار عدد ) ، تولید سالانه مجتمع با رشد مطلوب ۴۱٪ به ۷۸۱ هزار دستگاه خواهد رسید. در سه ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ ، ۳۵٪ تولید و فروش سال مالی قبل پوشش داده شده است.


مواد مستقیم مصرفی بخش اعظم بهای تولید را تشکیل می دهد ( تقریبا ۸۸٪). این مواد به دو صورت داخلی و وارداتی تامین می شوند. در سه ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ ، ۱.۵ همت مواد اولیه از بازار داخل و ۱ همت نیز از بازار های بین المللی خریداری شده است.


در این مدت ، هزینه های عملیاتی واحد تجاری با رشد ۹۱ میلیاردی به ۳۷۷ میلیارد تومان رسیده است. سود ناشی از عملیات اصلی شرکت نسبت به مقطع مقایسه ای ، ۶۶٪ رشد داشته و از ۳۲۹ به ۵۴۸ میلیارد تومان رسیده است. همچنین سود عملیاتی هر سهم نیز ۵۴۳ ریال محاسبه شده که بیانگر رشد ۶۵٪ نسبت به مقطع مقایسه ای ( ۳۲۹ ریال ) است.


در این مدت ، نتیجه عملکرد شرکت سود خالصی معادل ۴۱۳ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه ، ۱۸۴ میلیارد تومان معادل ۸۱٪ افزایش داشته است. عایدی سهامداران به ازای هر سهم در سه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ با رشد ۸۰٪ نسبت به مقطع مقایسه ای ( ۲۲۹ ریال ) به ۴۱۳ ریال رسیده که معادل ۱۰٪ سود هر سهم سال مالی قبل (۳.۲۲۳ ریال ) می باشد. در حال حاضر سرمایه اسمی شرکت ۱۰ همت می باشد.


لازم به ذکر است که در این مدت به ازای هر ۱۰۰ تومان درآمد عملیاتی ، ۲۲ تومان سود ناخالص ، ۱۴ تومان سود عملیاتی و ۱۱ تومان سود خالص ایجاد شده است. ارقام مذکور در دوره مقایسه ای به ترتیب ۲۸ ، ۱۵ و ۱۱ تومان گزارش شده است. همچنین در این مدت به ازای هر ۱۰۰ تومان دارایی به کار گرفته شده در واحد تجاری ، ۲۲ تومان سود عملیاتی حاصل شده است ؛ در حالیکه نسبت مذکور در دوره مقایسه ای ، ۱۶ تومان محاسبه شده است.


وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر روند فعالیت های آتی می باشد. در سه ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ ، ۱.۹ همت وجه نقد از فعالیت های عملیاتی واحد تجاری به صورت خالص حاصل شده است ( رشد ۱۲۴٪ نسبت به مقطع مقایسه ای ). در این مدت ، مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان بابت خرید دارایی های ثابت مشهود سرمایه گذاری شده است ( رشد ۶۲٪ نسبت به مقطع مقایسه ای ).


وزن بدهی ها در ساختار سرمایه شرکت بالا بوده و ۸۲٪ از منابع شرکت از محل بدهی ها و ۱۸٪ از محل حقوق مالکانه تامین شده است. از مجموع ۹.۶۹ همت بدهی ، ۹.۲۷ همت سررسید کمتر از یک سال دارد. بدهی های جاری حائز اهمیت شرکت به شرح زیر است : ۴.۵۹ همت پرداختنی تجاری ( رشد ۱۰٪ نسبت به ابتدای دوره ) ، ۱.۷۸ همت وام های بانکی ( کاهش ۸٪ نسبت به ابتدای دوره ) ، ۱.۸۶ همت سود سهام پرداختنی و ۱ همت پیش دریافت ها ( رشد ۹۰۶٪ نسبت به ابتدای دوره). از پیش دریافت ها به عنوان تعهدات قراردادی آتی نیز یاد می شود و جهش چشمگیر ۹۰۶٪ ، گویای رونق گرفتن فعالیت های واحد تجاری در ماه های آتی می باشد.


از مجموع ۹.۸ همت دارایی جاری ، ۵.۲ همت مربوط به دریافتنی های تجاری ( کاهش ۷٪ نسبت به ابتدای دوره ) ، ۱.۹۲ همت مربوط به موجودی مواد و کالا ، ۱.۵۷ همت مربوط به پیش پرداختها و ۱.۰۴ همت وجه نقد ( رشد ۷۷٪ نسبت به ابتدای سال ) می باشد. نسبت جاری واحد تجاری نیز در انتهای اسفند ۱۴۰۱ ، عدد ۱.۰۶ محاسبه شده است که نشان دهنده انعطاف پذیری مطلوب واحد تجاری در ایفای تعهدات کوتاه مدت می باشد. همچنین سرمایه در گردش نیز ۵۳۳ میلیارد تومان محاسبه شده است.


هلدینگ انتخاب در اسفند ماه ۱۴۰۱ ، مجموعا ۱.۲۷ همت درآمد از محل فعالیت های عملیاتی خود کسب کرد که به نسبت ماه مقایسه ای ( اسفند ۱۴۰۰ ) ، ارزش درآمد ها ۷۵٪ افزایش یافته است. (درآمد اسفند ماه ۱۴۰۰ : ۷۲۶ میلیارد تومان ). عملکرد زمستان شرکت ، ۳.۹۲ همت درآمد به همراه داشته که در مقایسه با پاییز ، ۲۱۰ میلیارد تومان رشد را ثبت کرده است.


اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:


اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است :


قیمت پایانی : ۳۳.۴۵۰ ریال


ارزش بازار : ۳۳۴.۵۰۰ میلیارد


نسبت P/E : ۹.۸۲


نسبت P/E گروه : ۱۰.۳۸


نسبت P/S : ۲.۶۳


بازدهی از زمان عرضه در فرابورس ( ابتدای اسفند ماه ) : ۱۱۸٪


نمودار سهم نیز به شرح زیر است:



نتخا
انتهای خبر

0
0