ارز دیجیتال
1400/06/10
17:00
داده‌ها: قیمت یونی سواپ گران و قیمت سوشی سواپ ارزان است!

داده‌های تازه نشان می‌دهد که ارزش بازار و قیمت ارزهای دیجیتال وابسته به صرافی‌ها، نظیر بایننس کوین و یونی سواپ، می‌تواند با چیزی که در پلتفرم‌های مختلف گزارش شده متفاوت باشد. به گزارش کوین تلگراف،...

داده‌های تازه نشان می‌دهد که ارزش بازار و قیمت ارزهای دیجیتال وابسته به صرافی‌ها، نظیر بایننس کوین و یونی سواپ، می‌تواند با چیزی که در پلتفرم‌های مختلف گزارش شده متفاوت باشد.


به گزارش کوین تلگراف، داده‌های مربوط به ارزش بازار بایننس کوین نشان می‌دهد که این ارز دیجیتال در مقایسه با سایر توکن‌های مربوط به صرافی‌ها سهم بیشتری از بازار ارز دیجیتال را در اختیار دارد.


با اینکه رابطه مستقیمی بین حجم معاملات و درآمد صرافی بایننس و شرایط اقتصادی توکن بایننس کوین وجود ندارد، به نظر می‌رسد که معامله‌گران از این متغییر برای پیش‌بینی روند بازار این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. سازوکار جنجالی سوزاندن واحدهای بایننس کوین از زمانی که صرافی بایننس وایت پیپر این توکن را در سال ۲۰۱۹ تغییر داد، تاثیر خود را از دست داده است.


وایت پیپر قدیمی شامل برنامه بود که در آن صرافی بایننس ۲۰ درصد از درآمد ماهیانه خود را به خرید توکن‌های بایننس کوین اختصاص می‌داد و سپس با سوزاندن توکن‌های خریداری‌شده آنها را از چرخه شبکه خارج می‌کرد. با این حال بایننس در سال ۲۰۱۹ با انتشار وایت پیپری جدید این برنامه را از دستور کار خارج کرد.


داده‌ها: قیمت یونی سواپ گران و قیمت سوشی سواپ ارزان است!

ارزش بازار و حجم معاملات توکن‌های مربوط به صرافی‌های ارز دیجیتال با این وجود صرف‌نظرکردن از ۶۰ میلیون توکن بایننس کوین که تاکنون هرگز عرضه نشده است، نتیجه را به شدت تغییر می‌دهد، چراکه این توکن‌های اضافی قرار است به مرور سوازنده شوند.


توکن‌های مربوط به صرافی‌های ارز دیجیتال تورم‌زا هستند، به این معنی که سرعت عرضه آنها بسیار زیاد است. برای مثال، یونی سواپ (Uniswap) تاکنون ۶۱۱ میلیون توکن عرضه کرده است اما انتظار می‌رود این رقم در ۱۰ سال آینده به ۱.۱۴ میلیارد برسد.


داده‌ها: قیمت یونی سواپ گران و قیمت سوشی سواپ ارزان است!

نمودار مقایسه قیمت بایننس کوین و حجم معاملات روزانه صرافی بایننس

تفاوت بایننس کوین با دیگر توکن‌های مربوط به صرافی‌های ارز دیجیتال

بایننس کوین به‌غیر از کاهش کارمزد معاملات در صرافی بایننس یک کاربرد واقعی دیگر هم دارد و آن ایفای نقش به‌عنوان توکن اصلی شبکه بایننس اسمارت چین است. بخشی از سرمایه ۱۷ میلیارد دلاری که در قرادادهای هوشمند بایننس اسمارت چین قفل شده به صورت بایننس کوین است و این ارز دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز هم سهم بازار و وضعیت معاملاتی خوبی دارد.


اما آیا تحلیل‌گران می‌توانند با استناد به این اعداد‌وارقام ساده بایننس کوین را ۵۰ درصد پایین‌تر از سایر توکن‌های مربوط به صرافی‌های ارز دیجیتال ارزش‌گذاری کنند یا خیر؟ همان طور که پیش‌تر گفته شد، به نظر می‌رسد معامله‌گران قیمت بایننس کوین را بر اساس حجم معاملات صرافی بایننس تعیین می‌کنند و بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که بخواهیم از این متغیر برای ارزش‌گذاری بایننس کوین استفاده کنیم.


حجم معامالات روزانه صرافی یونی سواپ به طور متوسط ۱.۶۳ میلیارد دلار است و این در حالیست که این صرافی غیرمتمرکز بوده و تنها از معاملات آنی ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. از این رو می‌توان این رقم را با متوسط حجم معاملات روزانه بایننس که ۲۴.۳ میلیارد دلار است مقایسه کرد. گفتنی است که در این مورد معاملات بازارهای مشتقه بایننس در نظر گرفته نشده است.


با استفاده از حجم معاملات صرافی یونی سواپ که ۹۳.۳ درصد کمتر از بایننس است، رقم ارزش ناخالص بازار این ارز دیجیتال ۱۰.۳ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم که بر اساس ۵۰ درصد از ارزش بازار ۷۶.۷ میلیارد دلاری بایننس کوین محاسبه شده، ۳۶ درصد پایین‌تر از ارزش بازار واقعی یونی سواپ است.


متوسط حجم معاملات روزانه پنکیک سواپ (PancakeSwap) هم که بزرگ‌ترین صرافی فعال در شبکه بایننس اسمارت چین است، ۷۵۰ میلیون دلار برآورد شده است. با استفاده از همان روش ۵۰ درصدی ارزش بازار بایننس کوین، ارزش بازار تخمینی توکن کیک (CAKE) باید ۴.۷۳ میلیارد دلار باشد که به طرز شگفت‌آوری با ارزش بازار واقعی این توکن مطابقت دارد.


قیمت توکن‌های FTX و سوشی سواپ پایین‌تر از برآوردهاست

اگر به صرافی‌های متمرکز نگاه کنیم، حجم معاملات صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) با در نظر گرفتن معاملات بازارهای مشتقه، ۱.۷ میلیارد دلار است. در نتیجه باید حجم معاملات این صرافی را با متوسط ۵۴ میلیارد دلاری بایننس مقایسه کرد که در آن معاملات مشتقه هم در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن حجم معاملات صرافی اف‌تی‌ایکس که ۹۶.۸ درصد پایین‌تر از بایننس است، ارزش ناخالص بازار توکن اف‌تی‌ایکس ۴.۸۳ میلیارد دلار برآورد شده که ۱۱ درصد بیشتر از ارزش بازار کنونی این ارز دیجیتال است.


با مقایسه متوسط حجم معاملات روزانه ۵.۴ میلیارد دلاری صرافی هوبی (Huobi) و ۵۴ میلیارد دلاری بایننس که در آن معاملات مشتقه هم در نظر گرفته شده است، ارزش بازار تخمینی توکن هوبی ۱۵.۳۴ میلیارد دلار خواهد بود. با این حال زمانی که مدل تورمی بی‌سابقه هوبی را در نظر می‌گیریم، اختلاف شدید بین ارزش بازار تخمینی و ارزش بازار واقعی این توکن منطقی به نظر می‌رسد.


آخر از همه صرافی سوشی سواپ (Sushiswap) را بررسی می‌کنیم که حجم معاملات روزانه آن ۳۰۵ میلیون دلار است. مقایسه این رقم با حجم معاملات روزانه بازار آنی بایننس که ۲۴.۳ میلیارد دلار است، نشان می‌دهد که برآورد مشابه برای توکن سوشی سواپ ۱.۹۲ میلیارد دلار بوده که ۳۳ درصد بالاتر از ارزش بازار فعلی این ارز دیجیتال است.


شایان ذکر است که نمی‌توان این برآوردها را به‌عنوان توصیه سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. این روش ناخالص و ابتدایی نشان می‌دهد که معامله‌گران به طور موثر از حجم معاملات صرافی‌ها برای ارزش‌گذاری توکن‌های مربوط به این پلتفرم‌ها بهره می‌برند.


شاید این روش در گذشته به درستی عمل کرده باشد، اما قانون‌گذاری‌های متداول، فرآیند احراز هویت مشتریان، و کاهش اهرم‌های معاملاتی در بازارهای مشتقه صرافی‌های متمرکز می‌تواند درآینده بر کارایی این روش تاثیر بگذارد.


انتهای خبر

0
0