بااقتصاد
1401/04/04
14:43
افت ۱۳ هزار واحدی شاخص بورس تهران در بحبوحه مذاکرات حاشیه‌ای برجام/ ارزندگی سهام، بورس را از مسیر ریزشی برمی‌گرداند؟

گزارش بازار/ شنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ هفته نخست تابستان هم در امتداد مسیر ریزشی شاخص کل برای بورس تهران آغاز شد درحالی‌که بازارهای مالی و سرمایه‌ای منتظر نتایج نشست‌هایی هستند که در حاشیه مذاکرات برجام برگزار می‌شود و ارزندگی سهام در بازار سرمایه نیز معقول و منطقی به نظر می‌رسد اما معامله‌گران همچنان برای ورود نقدینگی به این بازار تردید دارند. شاخص کل بورس با ریزش ۱۳ هزار واحدی، تا پله یک‌میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی عقب نشست و شاخص کل آیفکس با ۸۶ واحد منفی به میانه کانال ۲۰ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن با واگرایی به سایر شاخص‌ها و حمایت حقیقی‌ها ۳۶۷ واحد صعود کرد و به ارتفا ۴۲۲ هزار و ۶۶۰ واحدی ارتقا یافت.

صنعت خودرو رشد روزانه ۳.۲ درصدی را ثبت کرد!


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه پنجم تیرماه، بازارهای سهام تهران در دامنه منفی معاملات را آغاز کردند، اما برخی نمادها ازجمله خودروسازان متاثر از اخبار سیاسی برجام و وعده‌های دولت برای ساماندهی بازار خودرو، با افزایش تقاضا مواجه شدند. صنعت خودرو و ساخت قطعات امروز با ثبت رشد روزانه ۳.۲درصدی، رتبه نخست رشد روزانه را در میان سایر صنایع بورسی به خود اختصاص داد و از میان ۳۴ نماد این صنعت، سه نماد در محدوده منفی تابلو معامله شدند.


جدول شاخص‌سازان بورس در اختیار نمادهای بزرگ و منفی‌ساز


جدول شاخص‌سازان بورس تهران همچنان در اختیار نمادهای بزرگ است که این‌روزها با کاهش قیمت مواجه شده‌اند و بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی را روی شاخص کل اعمال می‌کنند. فملی، فولاد، میدکو، تاپیکو، پارسان، فخوز و وغدیر، امروز هم منفی‌سازان اصلی شاخص بورس لقب گرفتند. در این بازار، سآبیک و خودرو، بالاترین تراکنش منفی و مثبت را از آن خود کردند.


تلاش ۷ واحدی فرابورس برای شاخص کل آیفکس!


با افت ۸۶ واحدی شاخص کل آیفکس امروز، فغدیر، آریا، شگویا، کگهر، دی و فجهان، نقش‌آفرینان منفی فرابورس بودند و تک نماد فرابورس توانس ۷ واحد مثبت به شاخص این بازار اضافه کند. دی و ددانا هم بالاترین حجم تراکنش منفی و مثبت فرابورس را در نخستین روز معاملاتی هفته به ثبت رساندند.


برابری تعداد صف‌های خرید و فروش سهام


از کل نمادهای معامله شده در بورس و فرابورس امروز، ۷۱ سهم به ارزش ۳۳۲ میلیارد تومان در صف خرید قرار گرفتند و برای ۷۱ سهم نیز صف فروش ۱۶۱ میلیارد تومانی تشکیل شد. تعداد صف‌های خرید و فروش برابری کرد اما ارزش صف‌های خرید ۲ برابر بیش‌تر از فروش بود.


پرداخت سومین مرحله از سود سهام عدالت جاماندگان


محمود حسنلو، معاون فناوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، گفت: مرحله سوم واریز سود سهام عدالت برای جاماندگانی که شماره شبای بانکی خود را ارائه و ثبت کرده‌اند، اواخر ماه جاری انجام می‌شود.


در همین راستا، علی‌اکبر حیدری، سخنگوی اتحادیه سراسری تعاونی‌های سهام عدالت نیز از شناسایی ۳.۵ میلیون نفر جامانده سهام عدالت در نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی کشور خبر داد.


بخشی از معادن دولتی به مردم واگذار می‌شود


رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، از واگذاری بخشی از معادن دولتی به مردم، خبر داد و گفت: بازار محصولات پایین‌دستی در کشور وابسته به بخش مسکن است و به‌رغم فعال‌سازی ظرفیت‌های خوب در جهت تولید، همچنان بخشی از این ظرفیت‌ها صادر می‌شود.


به گفته وی، گلوگاه انرژی و رفع آن در صنایعی همچون فولاد باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و چالش پیش روی استخراج عناصر نادر که در حوزه فناوری است، به صورت جدی تا سال آینده مرتفع شود.


رضا فاطمی امین، وزیر صمت هم با تایید صحبت‌های وی گفت: دولت به دنبال واگذاری بخشی از معادن به مردم است.


وزیر صنعت، وضعیت صنعت خودرو را قابل قبول نمی‌داند!


فاطمی امین، همچنین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امسال تولید خودرو حداقل ۵۰ درصد افزایش و آن کیفیت آن نیز ارتقاخواهد یافت. وزیر صنعت افزود: ۳۶ درصد رشد را در آمار تحویل خودرو داشته‌ایم و ۹۵ درصد خودروهایی که وارد خط تولید می‌شود به صورت کامل و بدون نقص است.


وزیر صنعت با اعلام این‌که با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفتی ندارد، تصریح کرد: دو ماه پیش از عرضه خودرو در بورس اعلام شده بود که در این مقطع زمانی عرضه در بورس کالا به صلاح نیست و رانت زیادی را جابجا می‌کند. نامه‌ای که یک روز قبل از عرضه منتشر شد، اتمام حجتی برای غیر قانونی بودن کار عرضه خودرو در بورس کالا بود.


قطعی برق بهانه جدید تولیدکنندگان سیمان برای افزایش قیمت


مهدی روحانی، دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران، دلیل اصلی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را پیروی نکردن تولیدکنندگان از دولت و ضعف نهادهای نظارتی دانست و گفت: چطور می‌شود از پاییز تا الان سیمان یک افزایش قیمت حداقل ۵۰ درصدی را پشت سر گذاشته باشد و مسئولان هم نظارتی نکرده باشند؟! از روز اول هدف برخی از انتقال توزیع سیمان به بورس افزایش دلالی در این صنعت بود.


وی افزود: هر روز عده‌ای از سرمایه‌داران تمام سیمان‌های عرضه شده در بورس را خریداری می‌کنند و در بازار آزاد با قیمت بسیار بالا و به تدریج به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.


به گفته وی، آمارهای بورس نشان می‌دهد تولید سیمان کاهش چندانی نداشته و به اندازه کافی در بورس عرضه شده است. سوال این است که چرا امروز سیمان در بازار پیدا نمی‌شود؟! چون دلال‌ها مدام با دستکاری عرضه، قیمت سیمان را بالاتر می‌برند.


روحانی تصریح کرد: بی‌تفاوتی نهادهای نظارتی هم باعث شده تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان سیمان محصولات خودشان را با هر قیمتی که دلشان می‌خواهد عرضه می‌کنند. اخیرا هم کمبود برق را بهانه و از آن سواستفاده می‌کنند، درحالی که قطعی برق تاثیر بسیار ناچیزی بر تولید دارد و تولید سیمان را کاهش نداده است.


وی ادامه داد: برق تولیدکنندگان فولاد هم در هفته‌های گذشته قطع شد، پس چرا قیمت میلگرد تنها ۱۰ درصد افزایش داشت اما سیمان ۵۰ درصد گران شده است. حضور دلال‌ها دلیل اصلی گرانی سیمان است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۵ تیر ۱۴۰۱


مجموع حجم و ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز، نسبت به آخرین روز معاملاتی اخیر، کمی کاهش یافت و با ثبت ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به حدود ۸۸۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۵۰۰۰نزدیک به ۴۴۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان هم به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس اما نسبت به روز چهارشنبه گذشته کمی بهبود یافت و رقم ۴۲۴۸ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، ۳۰۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای ورنا، خگستر و کنور اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شپنا، فولاد و فملی متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۵۶۵ ، ۳۹۴ و ۱۶۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۲۰.۳۳۴.۷۷ (۱۳۰۵۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۲.۶۶۰.۶۰ (۳۶۷.۸۲افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۳۹۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۳ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، فولاد و میدکو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۵۸۴.۷۳ (۸۶.۲۰-)


ارزش معاملات: ۴.۴۵۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فغدیر، آریا و شگویا


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0