ارز دیجیتال
1400/02/21
11:00
به‌روزرسانی تپ روت روی بیت کوین؛ چرا این ارتقا اهمیت دارد؟

تپ روت (Taproot) یک به‌روزرسانی در شبکه بیت کوین است که مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی آن را افزایش می‌دهد. کارمزدهای کمتر برای تراکنش‌های پیچیده، انعطاف بیشتر شبکه و افزایش کارایی شبکه لایتنینگ از جمله...

تپ روت (Taproot) یک به‌روزرسانی در شبکه بیت کوین است که مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی آن را افزایش می‌دهد. کارمزدهای کمتر برای تراکنش‌های پیچیده، انعطاف بیشتر شبکه و افزایش کارایی شبکه لایتنینگ از جمله دیگر مزایای این به‌روزرسانی است.


به گزارش کوین دسک، مهم‌ترین پیامد به‌روزرسانی تپ روت این است که یادآوری می‌کند بیت کوین یک فناوری است.


ممکن است مربع‌های سبز رنگی را که در اطراف توییتر شناور هستند دیده باشید. آنها مانند چشم‌های لیزری بخشی از سیگنال‌دهی‌هایی هستند که حس علت و تعلق را ایجاد می‌کنند. اما برخلاف چشم‌های لیزری، آنها به‌طور مستقیم ارتباطی با قیمت ندارند و حمایت خود را از به‌روزرسانی تپ روت برای شبکه بیت کوین اعلام می‌کنند.


اما چرا این موضوع اهمیت دارد؟ اهمیت به‌روزرسانی فقط به دلیل مزایای آن نیست. تپ روت مهم است، زیرا به ما یادآوری می‌کند که بیت کوین چیست. پیش از آنکه دلایل اهمیت این موضوع بررسی کنیم بیایید به مزایای اصلی این به‌روزرسانی نگاهی داشته باشیم.


۱- افزایش حریم خصوصی: این موضوع مربوط به آدرس‌های بیت کوین یا ناشناس بودن نیست؛ بلکه به انواع تراکنش‌ها اشاره می‌کند. تپ روت تراکنش‌های پیچیده را از جمله آنهایی که نیازمند چندین امضا هستند یا آنهایی که با تاخیر در انتشار همراه هستند از تراکنش‌های ساده به لحاظ ردپای درون زنجیره‌ای غیرقابل‌تشخیص می‌کند.


۲- کارمزدهای کمتر: حجم داده تراکنش‌های پیچیده بیت کوین کاهش خواهد یافت که موجب کاهش هزینه‌های تراکنش می‌شود.


۳- انعطاف‌پذیری بیشتر: نوع جدیدی از امضا وجود دارد که عملکرد قرارداد هوشمند را در بیت کوین بهبود می‌بخشد و ایجاد شرایط پیچیده‌تر برای یک تراکنش را برای کاربران، ساده‌تر و ارزان‌تر می‌کند.


۴- تقویت لایتنینگ: تپ روت تراکنش‌های شبکه لایتنینگ را ارزان‌تر، انعطاف‌پذیرتر و خصوصی‌تر می‌کند. شبکه لایتنینگ یک راهکار در لایه دوم است که پرداخت‌های سریع‌تر و مقیاس‌پذیرتر را که به‌صورت دوره‌ای در بلاک چین بیت کوین جمع می‌شوند امکان‌پذیر می‌کند. همچنین امنیت بیت کوین را در عین تقویت سرعت و توان عملیاتی افزایش می‌دهد.


با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده، تپ روت مهم‌ترین به‌روزرسانی شبکه بیت کوین از زمان افزایش اندازه بلاک در سال ۲۰۱۷ است. به‌روزرسانی‌های نسبتا کم در بیت کوین یکی از ویژگی‌های مهم آن را مشخص می‌کند؛ بیت کوین قدرتمند است.


ایجاد هرگونه تغییری در بیت کوین دشوار است. هیچکس مسئول آن نیست که بتواند تصمیم بگیرد چه تغییراتی ایجاد می‌شود و رسیدن به توافق در میان این گروه‌های متنوع و پراکنده از شرکت‌کنندگان، حداقل یک چالش است. پشتیبانی نسبی از تپ روت نشان می‌دهد که این به‌روزرسانی مسئله مهمی است.


بااین‌حال آنچه در این خصوص بحث‌برانگیز شده است روش به‌روزرسانی است. در ماه مارس توافقی در قالب یک آزمایش به نام اسپیدی ترایال (Speedy Trial) به‌دست آمد که به ماینرها مجموعه‌ای از بلاک‌ها را می‌دهد تا در بازه‌ای دو هفته‌ای پشتیبانی از تپ روت را اعلام کنند.


این رویداد شنبه گذشته و هم‌زمان با آخرین اصلاح سختی شبکه آغاز شد. ماینرهای بیت کوین از آن لحظه تا اصلاح سختی شبکه بعدی (دو هفته بعد) پشتیبانی خود را از به‌روزرسانی تپ روت در بلاک‌های استخراج‌شده خود اعلام می‌کنند. اگر ۹۰٪ بلاک‌های پردازش‌شده حمایت خود را اعلام کنند، این به‌روزرسانی در ماه نوامبر (آبان) فعال می‌شود.


اگرچه روز سه‌شنبه به‌نظر می‌رسید که این دور از حمایت‌ها از تپ روت موفقیت‌آمیز نبوده است. تقریبا ۲۵٪ بلاک‌های پردازش شده تا اواسط روز نشان می‌داد که حدود ۲۰٪ از به‌روزرسانی پشتیبانی نکرده‌اند، بنابراین دستیابی به مقدار آستانه ۹۰٪ حاصل نشده است.


این مسئله مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. به جای رد این ایده، این احتمال وجود دارد که ماینرها هنوز روی این موضوع تمرکز نکرده باشند یا نرم‌افزارهای آنها برای مراحل ضروری اصلاح می‌شود. فرصت دو هفته‌ای اعلام حمایت در پیش است و اگر این مورد نیز موفقیت‌آمیز نباشد شبکه بار دیگر تلاش می‌کند و تا روز ۱۱ اوت به همین ترتیب ادامه می‌یابد. اگر تا آن تاریخ ۹۰٪ پشتیبانی محقق نشود طرح‌ریزی درباره آن دوباره از ابتدا شروع می‌شود.


به‌روزرسانی تپ روت عملکرد بیت کوین را تقویت می‌کند و بازار آن را توسعه می‌دهد. این امر برای چشم‌انداز و ارزش‌گذاری آن اتفاق خوبی است.


اما در اینجا مهم‌ترین پیامد برای بازار سرمایه‌گذاری وجود دارد: به ما یادآوری می‌کند که بیت کوین یک فناوری است.


بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت کوین را به‌صورت یک ذخیره ارزش می‌بینند، برخی دیگر تحت تاثیر نوسان آن قرار می‌گیرند. اما بیشتر آنها یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های آنرا نادیده می‌گیرند. بیت کوین با تمام جنبه‌های مثبت خود یک فناوری نسبتا جدید است.


زمانی که شما طلا می‌خرید تعجب نمی‌کنید که چطور در گاو صندوق تکامل پیدا می‌کند. از سویی دیگر بیت کوین هم تکامل پیدا می‌کند. بیت کوین این کار را در سال ۲۰۱۷ انجام داد و احتمالا امسال هم دوباره این کار را انجام می‌دهد.


فناوری همراه با ریسک است. اوضاع ممکن است کمی پیچیده شود. کدها، باگ یا عواقب ناخواسته دارند؛ به همین دلیل است که تعداد به‌روزرسانی‌های بیت کوین کم و با فاصله زیاد است، زیرا باید به‌دقت بررسی و آزمایش شوند. همچنین از آنجا که هیچ بدنه مرکزی برای تصمیم‌گیری درخصوص به‌روزرسانی‌های بیت کوین وجود ندارد، باید مشترکان شبکه در مورد آن به توافق برسند و همیشه رسیدن به اجماع بسیار دشوار است.


ارزش بازار بیت کوین اکنون به بیش از ۱ تریلیون دلار رسیده است و این اتفاق خوبی است. در کنار آن ارزیابی کسب‌و‌کارهای ایجاد‌شده برای حمایت از شبکه بیت کوین نیز وجود دارد، بنابراین ریسک آن باید به سطح ناچیزی کاهش پیدا کند.


تپ روت موجب می‌شود که بیت کوین به یک ذخیره ارزش عالی تبدیل شود و بازدهی خوبی برای سفته‌بازان فراهم می‌کند. اما از طرف دیگر ارز دیجیتال فرصتی برای سرمایه‌گذاری در یک فناوری تحول‌پذیر است. درست مانند اینکه در یک استارت آپ سهیم شوید، اما با نقدینگی بیشتر و کاغذ بازی کمتر.


تپ روت نه تنها کاربردپذیری بیت کوین را بهبود می‌بخشد و می‌تواند بر توسعه بازار و ارزش آن تاثیرگذار باشد، بلکه یکی از خصوصیات اصلی بیت کوین را به ما یادآوری می‌کند که به نظر می‌رسد در روایت‌های بازار محور حاکم غرق شده است. بیت کوین هنوز یک فناوری جدید است و جنبه‌های مثبت و بالقوه آن فراتر از برنامه زمانی عرضه، مقاومت در برابر تورم و تمرکززدایی آن است.


انتهای خبر

0
0