بااقتصاد
1400/06/27
13:12
بررسی نماد «خزامیا» بر اساس صورت مالی میاندوره ۳ ماهه

در این گزارش به بررسی فعالیت و عملکرد شرکت تولید کننده خودرو‌های تجاری زامیاد، برای آشنایی بیشتر سهامداران با این شرکت می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، شرکت تولید کننده خودرو‌های تجاری زامیاد، در سال ۱۳۴۲ در سه راه آذری در تهران به عنوان اصلی‌ترین کارخانه گروه صنعتی رنا تاسیس گردید و فعالیت خود را با واردات، مونتاژ و تولید انواع خودرو‌های تجاری بنزینی و گازوئیلی مطابق با استاندارد‌های روز بین المللی آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۳۵۰ با توجه به گسترش فعالیت‌ها و توسعه محصولات خود، به محل فعلی این شرکت واقع در کیلومتر ۱۵ جاده قدیم کرج انتقال یافت و با هدف افزایش بهره وری، دستیابی به تیراژ بالا در تولید خودرو‌های تجاری و توسعه ناوگان حمل‌ونقل تجاری کشور فعالیت خود را تا به امروز ادامه داده است. درحال حاضر زامیاد، یکی از شرکت‌های بزرگ گروه خودروسازی سایپا می‌باشد زامیاد بازوی توانمند گروه خودروسازی سایپا در حوزه تولید و عرضه انواع خودرو‌های تجاری محسوب می‌شود.



موضوع فعالیت شرکت


موضوع فعالیت شرکت عبارتست از طراحی، ساخت، نصب (مونتاژ)، واردات، صادرات، خرید و فروش انواع خودروهای بنزینی، دیزلی و گازسوز شامل انواع کامیونهای سنگین و سبک، وانت، مینی بوس، اتوبوس و خودروهای سواری و کلیه قوای محرکه خودروهای بنزینی، گازوئیلی و گازسوز از جمله موتور، گیربکس، کمک دنده، اکسلها و میل گاردان و همچنین طراحی، ساخت، واردات، صادرات، خرید و فروش انواع لوازم یدکی و قطعات یدکی خودروهای مزبور و ایجاد یا تاسیس تعمیرگاهها، نمایندگیهای تجاری است.



شرکای تجاری شرکت


شرکت زامیاد در تولید خودرو‌های تجاری سنگین خود با شرکت (Iveco - Industrial Vehicle Corporation) همکاری می‌کند. ایویکو، یک شرکت خودروسازی ایتالیایی است که در زمینه تولید انواع کشنده، کامیون، اتوبوس و موتور‌های دیزل فعالیت می‌کند، دفتر مرکزی و کارخانه اصلی آن، در شهر تورین ایتالیا قرار دارد. این شرکت، شاخه‌ای از شرکت صنایع سی ان اچ محسوب می‌شود و از مشارکت و سرمایه‌گذاری چند شرکت اروپایی از جمله فیات، لانچیا و افیسینه مکانیکه، یونیک و ماگیروس تشکیل شده است. امروزه شرکت ایویکو نقش بسزایی را در بازار خودرو‌های تجاری و موتور‌های دیزلی دارد. بیشترین فروش این شرکت را خودرو‌های حمل مسافر، وسایل نقلیه سبک، نیمه سنگین و سنگین تجاری، ماشین‌آلات نظامی و کامیون‌های ۳.۵ تنی، تشکیل می‌دهند. نام: شرکت ایویکو- سال تاسیس: ۱۹۷۵- دفترمرکزی: تورین ایتالیا – محصولات: خودرو‌های تجاری، موتور‌های دیزلی.



ترکیب سهامداران شرکت


شرکت سایپا با ۳۸.۶۰ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعتی نیوان ابتکار با ۹.۱۱ درصد سهامداران اصلی شرکت به شمار می‌روند.



وضعیت تابلوی بورس نماد شرکت


شناوری سهام شرکت ۵۲ درصد است که میزان نسبتا زیاد حقیقی‌ها را برای سرمایه گذاری نشان میدهد.


ارزش بازار نماد تا لحظه تهیه این گزارش ۴۱۵۳ میلیارد تومان است.


گروه خودرویی جزو زیان ده‌ترین گروه‌های بازار است و به همین علت معمولا EPS سهام‌های این گروه منفی است؛ EPS شرکت منفی ۷۶ و P/E آن منفی ۹۸.۸۲ است.



بررسی صورت مالی میاندوره سه ماهه شرکت


زامیاد در دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد سال جاری با سرمایه ۵۵۲.۹ میلیارد تومانی درآمد عملیاتی ۳۹۳ میلیارد تومانی با بهای تمام شده ۳۶۳ میلیارد تومانی کسب کرده است که افت ۲۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل داشته است.


مقدار فروش شرکت در این دوره مالی با ۷۷ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۱۳۸۱ دستگاه و میانگین نرخ فروش محصولات با ۴۹ درصد افزایش به ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است.


سودناخالص شرکت با ۴۸ درصد افزایش نسبت به دوره قبل به ۳۰.۵ میلیارد تومان رسیده است.


با توجه به هزینه‌های شرکت که در این دوره حدود ۶۶ میلیارد تومان بوده، زامیاد در این دوره ۲۴ میلیارد تومان زیان عملیاتی داشته است.


همچنین زیان خالص و زیان خالص شناسایی شده به ازای هر سهم در این دوره به ترتیب به ۲۴ میلیارد تومان و ۴۳ ریال رسیده‌اند.



سایر برنامه‌های بااهمیت شرکت


شرکت تولید کننده خودرو‌های تجاری زامیاد تولیدوفروش محصولات سبک وسنگین تجاری طبق برنامه پیش بینی شده در بودجه سال۱۴۰۰ را به عنوان برنامه بااهمیت خود در ۹ ماه منتهی به اسفندماه اعلام کرده است.

انتهای خبر

0
0