ایبنا
1399/11/12
23:14
دکتر همتی: بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز نیست

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه موضوع کد شهاب اتباع خارجی بی‌تدبیری بود، گفت: اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز است به هیچ وجه صحیح نیست و تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است.

به گزارش خبرنگار ایبنا ، عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با اشاره به موضوع کد شهاب و تجمع برخی اتباع کشور افغانستان در دو بانک، با بیان اینکه در روز پنج شنبه متوجه خبر کد شهاب شدم و این بی تدبیری بود و چند سال بود که گفتیم کد وزارت کشور اتباع خارجی را بگیرند، گفت: همچنین از ۶ بهمن ماه اعلام کردیم و شروع کردیم که در ساتنا اگر هویتی نداشته باشید دیگر خدمت ارایه نمی شود، ولی یکدفعه دو بانک این کار را کردند و من همان شب تماس گرفتم و نهایتا یکماه مهلت تعیین شد.


رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: امیدوارم در این یکماه کسانی که ندارند بروند کد را بگیرند و مشکل حل بشود. وقتی کد ملی را به شعبه می دهیم این کد نشان هویت شما است و همه تراکنش های پولی با همان کد است و بیشتر این اقدام با هدف جلوگیری از پولشویی است و در راستای مبارزه با اقدامات تروریسم است، این کار را اجبار هستیم انجام دهیم و یک مقدار دوستان بانکی بی تدبیری کردند.


همتی درباره اجرای قانون چک بیان داشت: قانون چک را در مجلس به دوستان کمیسیون اصل ۹۰ هم گفتیم که پیچیدگی های زیادی دارد. در عین حال، این قانون را در شرایط کرونا اجرا کردیم و دادستان کشور نیز در ستاد کرونا این موضوع را مطرح کرد و ما خواستیم فرصت بیشتری بدهیم که مردم دچار مشکل نشوند. خیلی از افراد هستند که چک می دهند و ممکن بود برای آنها مشکل ایجاد شود و الان اختیاری شروع شده و از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجباری است و در این مدت برنامه ریزی شده که مردم را نسبت به آن مطلع کنیم و از اول سال ۱۴۰۰ اجرا می شود.


وی درباره حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، خاطرنشان کرد: ما چیزی حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم و نزدیک ۳۰ هزار میلیارد تومان را وام یک میلیونی به سرپرستان خانوارهای یارانه بگیر دادیم و از این طریق کمک خوبی شد. نزدیک ۸ هزار میلیارد تومان را نیز ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مشاغل کوچک استفاده کردند و برای ۱۹۰ هزار نفر هم حدود ۴ هزار میلیارد تومان ودیعه مسکن پرداخت شد و تا آخر سال هم بخش بزرگی از این مبلغ را کمک می کنیم.


رییس کل بانک مرکزی افزود: ما نگران رشد نقدینگی هستیم و رشد نقدینگی باید منطقی باشد و دچار رشدهای انفجاری نشود و تا حدی که توانستیم سعی کردیم کم کنیم و بسیاری از کشورهای اروپایی امروز رشد نقدینگی آنها تا ۴ برابر شده و ما در این زمینه تلاش کردیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم، ولی عمده مشکلات تورم و نقدینگی یکی مربوط به بحث ساختار بودجه ای است و تحریم های سابقه ای که به کشور وارد شد نیز تاثیرگذار است.


وی درباره شرایط بازار ارز، گفت: جو روانی که در بازار ارز حاکم است و فضای بازار سرمایه و ارز متاثر از انتظارات سیاسی است و تحریم ها تاثیر دارد، ولی من فکر می کنم تصورات اشتباه است و انتظارات حتما تعدیل می شود و مثبت می شود و نرخ ارز ممکن است به زیر ۲۰ هزار تومان نیز برسد و من فکر می کنم حتما تعدیل خواهد شد.


همتی درباره دسترسی کشور به منابع ارزی، خاطرنشان کرد: اگر این منابع وارد شود چرا باید اقتصاد آسیب ببینید؟ اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم شرایط بهتر می شود و دخالت بانک مرکزی در بازار باید هدفمند باشد و من به سرکوب نرخ معتقد نیستم، ولی مفهوم این نیست که نرخ بالا بماند و حتما تعدیل می شود. متغیرهای کلان اقتصادی را نمی توان مختلط دید و شتاب تورم در دو ماه اخیر گرفته شد و رشد آن نزولی شد و من امیدوارم با تعدیل نرخ ارز و شرایط سیاسی در سال آینده بتوانیم به تورم هدف نزدیک شویم و در این شرایط بهتر می توان درباره نرخ ارز تصمیم گیری کرد.


رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما خیلی تابع نرخ ارز است، گفت: زندگی روزمره مردم به نرخ ارز حساس است. به ما می گویند نرخ ارز بیاید پایین به فعالان اقتصادی لطمه می خورد. مردم باید قدرت خرید داشته باشند. مراقبت می کنیم که تولید ملی آسیب نبیند. در لوازم خانی الان ۳ شیفت کار می کنند و همه اینها تحول ایجاد می کند، نمی خواهیم اینها آسیب ببینند. من فکر می کنم شرایط سخت را گذراندیم و با مذاکراتی که می کنیم احساس می کنیم این شرایط دیگر نخواهد بود.


همتی گفت: شرایط ما در منسوجات و قطعه‌سازی خیلی خوب شده و در تمام اینها تحول ایجاد می‌شود، مطمینا هدف بانک مرکزی این نیست که آسیب ببیند، تمام این موارد را در نظر می‌گیریم. اجازه دهید شرایط ثبات بیشتری پیدا کند. پیش از این هم در مصاحبه‌ای مطرح کردم که دیگر شرایط گذشته اتفاق نخواهد افتاد.


رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که سخت‌ترین شرایط گذرانده شده است، پاسخ داد: به نظر من چنین است. بالاخره با توجه به مذاکراتی که می‌کنیم احساس می‌شود که آن شرایط نخواهد بود و حتما بهتر خواهد شد.


وی در خصوص روی دادن اتفاقاتی درباره تحریم‌ها بیان کرد: ناچار هستند. همتی درباره خواست نقدینگی از سوی دولت و اثر آن بر قیمت ارز ابراز کرد: بسیاری می‌گویند که بانک مرکزی طرفدار این است که نرخ ارز بالا بماند و دولت طرفدار این است که نقدینگی را تامین کند. این از آن اظهارات ناصواب راجع به بانک مرکزی مطرح می‌شود. بانک مرکزی تلاش می کند که تعدیل شود. سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص دادیم و از این مقدار ۷ میلیارد دلار آن را بانک مرکزی از ذخایر خود تامین کرد، مفهوم دیگر مسیله فوق این است که اصلا از دولت ارز نگرفتیم.


همتی ادامه داد: ممکن است گفته شود که پتروشیمی‌ها و شرکت نفت بخشی از فرآورده های‌شان را در بازار نیما عرضه کردند. این عرضه انجام می‌شود ولی نسبت به مسیله‌ای که عنوان شد، اصلا قابل تعمیم دادن نیست. امسال هم باز بخشی از نیازهای دولت را از ذخایر بانک مرکزی تامین کردیم. خیلی‌ها می‌گفتند شما بازار را با پول ریختن و ارز می‌توانید تعدیل کنید، چنانچه دست به این کار می‌زدیم دیگر توانایی تهیه کالای اساسی و دارو نداشتیم. چرا بانک مرکزی طی پارسال و امسال توانست علیرغم بی سابقه‌ترین فشارهای تحریم محکم بایستد و کالای مردم را تامین کرد؟


وی خاطرنشان کرد: البته کاری ندارم که در توزیع مشکلاتی پیش آمد و یک عده رانت‌خواری، تقلب و بی‌انصافی کردند، نرخ ها تعدیل شد و نرخ ۴۲۰۰ تومان به دست مردم نرسید، واقعا توانستیم این کار را بکنیم که وظیفه بانک مرکزی هم بود. به هر حال این ضریب اطمینان را به جامعه دادیم که در بانک مرکزی با توکل کار می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کمبودی برای تامین کالا اساسی پیش آید، الان هم با روندی که صادرات نفت دارد، بدون برداشته شدن تحریم‌ها صادرات نفت و فرآورده‌ها خیلی خوب است.


همتی درباره سوال آخرین وضعیت درآمدهای ارزی و سفر به عمان تاکید کرد: درآمدهای ارزی را در شرایط تحریم اعلام نمی‌کنیم. وضع خوب است. سفر به عمان هم خوب بود و با تمام مسیولان این کشور مذاکرات طولانی مفصل و مبسوطی داشتیم، در بین آنان اراده قوی دیدم، انشاالله شرایط خوب می‌شود، عمان هم به ما در شرایط تحریم کمک زیادی کرده واز منابع خود در این کشور بهره بردیم، از این پس هم شرایطی برقرار می‌شود که روابط مالی و تجاری دو کشور گسترش پیدا خواهد کرد.


رییس کل بانک مرکزی درباره پول بلوکه شده در کشور کره نیز اضافه کرد: هنوز خبری نشده، ولی بالاخره باید پول را بدهند زیرا در غیر اینصورت ما مجبور به اقدام خواهیم شد. ما اقداماتی را شروع کردیم و حتما از آنها خسارت خواهیم گرفت زیرا معنا ندارد پول یک کشوری را به عنوان سپرده نگه دارند و آن را پس ندهند. کره براساس قانون یک کشور دیگر به صورت منفرد این کار را انجام داده است. اقدام قضایی در این زمینه در حال انجام است، اما نیاز به زمان دارد، ولی امیدواریم هر چه زودتر خودشان برای آزادی منابع ما راهکاری پیدا کنند.


ادامه دارد...


انتهای خبر

0
0