بااقتصاد
1400/06/09
14:09
صف‌های طولانی فروش سهام پشت نمادهای بزرگ و از دست دادن کانال ۱.۵ میلیونی شاخص کل/ بازار سهام در انتظار صعود دوباره در آخرین روز معاملاتی هفته

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه نهم شهریور ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران امروز هم به جریان روند منفی معاملات روز گذشته ادامه داد و صف‌های طولانی فروش سهام به‌ویژه در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، در یک ساعت نخست بازار، بیش از ۴۰ هزار واحد از ارتفاع شاخص کل کاست اما در نیمه دوم بازار، از هیجان فروش کاسته شد و در نهایت، شاخص کل با ثبت منفی ۲۷ هزار و ۸۱۰ واحدی دوباره به کانال ۱.۴ میلیونی عقب‌نشینی کرد. ریزش ۷۴۶۶ واحدی شاخص کل هم‌وزن نیز این شاخص را به نقطه ۴۴۶ هزار و ۸۹۲ واحد نزول داد. شاخص کل فرابورس هم با ۱۵۱ واحد افت کانال ۲۲ هزار واحدی را از دست داد و به رقم ۲۱ هزار و ۹۶۰ واحد رسید.

پیش‌بینی صعود شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه ۹ شهریورماه، معاملات یکپارچه منفی در بورسهای تهران حاکم بود و تمامی شاخص‌ها ریزش کردند. برخی از تحلیلگران بورس، پیش‌بینی می‌کنند که از فردا، چهارشنبه وضعیت بازارهای سهام به روال عادی و صعودی بازخواهد گشت و بسیاری از سهم‌های ارزنده که طی دو روز اخیر با کاهش قیمت مواجه شده‌اند، شاهد حجم زیاد تقاضا خواهند بود.


تاثیر منفی ۶۷۰۰ واحدی فارس، شستا و پارسان بر شاخص کل


با ادامه افزایش عرضه در معاملات امروز بازارهای سهام، نمادهای بزرگ بورس تهران با پیشتازی فارس، شستا و پارسان که بیش از ۶۷۰۰ واحد بر شاخص تاثیر منفی گذاشتند، کاهش قیمت پایانی بیش از ۴ درصدی را ثبت کردند. فولاد، فملی و شپنا از دیگر نمادهای بزرگ این بازار بودند که بیش‌ترین اثرگذاری منفی را بر شاخص کل تحمیل کردند. میدکو، تنها نماد سبز در میان این سرخپوشان بزرگ بود که ۱۴۵۲ واحد مثبت بر شاخص کل تاثیر گذاشت.


معاملات متعادل در بازار اول و دوم فرابورس


افت ۱۵۱ واحدی شاخص کل فرابورس هم امروز با بیش‌ترین منفی‌سازی در نمادهای بزرگ وسپهر، شگویا، صبا، آریا و مارون رقم خورد و دو نماد هرمز و غصینو، مثبت‌سازان اصلی شاخص فرابورس بودند که تا حدودی از ریزش بیش‌تر این شاخص ممانعت کردند. به‌این‌ترتیب معاملات بازار اول و دوم فرابورس، متعادل‌تر از سایر بورس‌ها بود.


شبندر، تنها نماد بورسی با تراکنش معاملاتی مثبت در جمع بزرگان


بیش‌ترین میزان تراکنش‌های معاملاتی در بورس تهران برای نمادهای شبندر، سپید، شستا، شپنا، شتران، فولاد و فملی به ثبت رسید که بجز شبندر، سایر تراکنش‌ها منفی بودند. نمادهای وهامون، دی، کرمان، فرابورس، ذوب، شصدف و گدنا، بالاترین میزان تراکنش معاملاتی در بازار فرابورس را به خود اختصاص دادند و بجز دی، کرمان و شصدف، بقیه نقل‌وانتقال مثبت را پشت سر گذاشتند.


دادوستد مثبت و منفی سهام در ۶۰۷ نماد


معامله‌گران سهام امروز در ۶۰۷ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۱۰۲ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۳۱۵ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آماری از معاملات بازارهای سهام تهران


نماگرهای تابلو سرخ بورس تهران امروز افت ۱.۸ درصدی شاخص را با بیش‌ترین جابجایی منفی سهام در ۳۳۸ نماد شرکتی ثبت کردند. در این بازار، برای ۷۶ سهم، معادل ۲۲ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۲۶۰ سهم، معادل ۷۷ درصد، قیمت نهایی منفی ثبت شد که البته نسبت به معاملات دیروز، کمی بهبود نشان داد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۳۳ نماد به ارزش ۴۰۷ میلیارد تومان ایستادند. درمقابل، فروشندگان این بازار ۸۲ نماد را در صف فروش ۱۵۱ میلیارد تومانی گذاشتند که نسبت به دیروز بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان کاهش داشت. این روند کاهش الرزش صف‌های فروش می‌تواند نقطه اتکای معاملات مثبت در روز چهارشنبه (فردا) باشد.


در بازارهای اول و دوم فرابورس نیز امروز دادوستدها بیش‌تر به سمت منفی گرایش داشت و با افت ۰.۷ درصدی شاخص همراه بود. در این بازار از ۱۴۰ نماد دادوستد شده ۳۸ سهم، معادل ۲۷ درصد، به قیمت پایانی مثبت رسیدند و ۱۰۲ سهم، معادل ۷۳ درصد نیز قیمت پایانی منفی را تجربه کردند. در این بازار برای ۱۶ نماد صف خرید ۲۲۵ میلیارد تومانی تشکیل شد و ۳۵ نماد هم در صف فروش ۷۵ میلیارد تومانی ایستادند.


وضعیت معاملات در بازار پایه اما امروز، نسبت به سایر بورس‌ها روند منفی‌تری به‌خود گرفت و ۷۴ درصد تابلو معاملات سرخپوش بود. در این بازار ۱۳۰ نماد مورد معامله قرار گرفت و طی آن، ۳۰ سهم، معادل ۲۳ درصد در مدار مثبت و ۹۶ سهم، معادل ۷۴ درصد نیز در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. برای ۲۵ نماد هم صف خرید ۶۵ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۷۵ نماد نیز در صف فروش ۴۷۶ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌‌‌شنبه نهم شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی حدود ۱۷۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۱۴۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۱۲ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۵۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۷ هزار میلیارد تومان بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۱۲ هزار ۱۷۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته یک‌هزار میلیارد تومان افزایش یافت. طی این دادوستدهای خرد، حدود ۶۹۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان این نقل‌وانتقالات منفی سهام، حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای شبندر، تایرا و سمگا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای شپنا، شتران و شستا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فراورده‌های نفتی، خودرو و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۱۴۱۲.۵ ، ۹۶۰ و ۷۹۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۹۶,۱۵۸.۹۸ (۲۷۸۱۰.۹۳-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۴۶.۸۹۳.۳۳ (۷۴۶۶.۰۳-)


ارزش معاملات: ۱۲.۰۷۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۴.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فارس، شستا و پارسان


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۹۶۰.۶۸ (۱۵۱.۰۹-)


ارزش معاملات: ۷ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: وسپهر، شگویا و صبا


گزارش: مولود غلامی






انتهای خبر

0
0