اقتصاد آنلاین
1399/04/03
14:32
۲.۷میلیارد لیتر مازوت آماده سوختن/ وقتی نیروگاه‌ها به انباری برای سوخت مایع تبدیل می‌شوند

درحالی روزهای پیک بار مصرف برق فرارسیده که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خبر از جهش ۸ برابری ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه ها را می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، اخیرا فیلمی از انتشار آلودگی ناشی از استفاده از سوخت مایع در نیروگاه نکاء منتشر شد که واکنش مسیولان این واحد صنعتی را در پی داشت. این پاسخ‌ها حاکی از آن بود که به دلیل در دسترس قرار نگرفتن سوخت گاز از سوی وزارت نفت، نیروگاه مجبور به سوزاندن سوخت مایع است.


چند روز پیش نیز آمارهایی از سوی مدیرعامل شرکت ملی پخش و همچنین شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در خصوص جهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها منتشر شد که صحبت‌های مسیولان نیروگاه نکا درباره اجبار به سوزاندن سوخت مایع را تایید می کند.


در این بین ویس کرمی مدیرعامل شرکت پخش فرآوردهای نفتی با تاکید بر اینکه امسال میزان سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند صعودی داشته است، گفت: روزهای پایانی بهمن و اوایل اسفندماه سال گذشته حجم ذخیره‌سازی نفتگاز در نیروگاه‌ها حدود ۳۰۰ میلیون لیتر بوده که این رقم هم اکنون به بیش از دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر رسیده است. ‬وی با اشاره به اینکه خردادماه امسال شاهد افزایش بی‌سابقه مصرف سوخت نفتگاز در نیروگاه‌ها بوده‌ایم، ادامه داد: رشد محسوس اوج بار و جهش مصرف برق امسال موجب شده است تا سیزدهم خردادماه حدود ۶۰ میلیون لیتر نفتگاز در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این آمارها و همه موید آن است که با وجودی که وزارت نفت از افزایش تولید گاز طبیعی در کشور خبر می دهد اما در هنگام لزوم و بهره برداری صنایع سنگین با چالش های متعددی مواجه هستند.


از سوی دیگر محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی نیز اخیرا اعلام داشته: پارسال ۵۰ درصد گازوییل و ۳۰ درصد مازوت تولیدی در کشور توسط نیروگاه‌های تولید برق استفاده شد‪.‬


این مقام مسیول در مورد افزایش ذخیره سازی سوخت در نیروگاه ها گفت: اکنون حدود سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر از مخازن ذخیره نیروگاه‌ها به سوخت گازوییل و دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر نیز به سوخت مازوت اختصاص پیدا کرده است‪.‬


به گفته طرزطلب مجموع سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها در سال گذشته ۱۳ میلیارد و ۸۲۱ میلیون لیتر بوده که حدود چهار میلیارد و ۲۸۹ میلیون لیتر از این رقم نفت کوره و بیش از ۹.۵ میلیارد لیتر گازوییل بوده است‪.‬


حال این آمار و ارقام اعلامی از سوی مدیران دولتی موید جهش مصرف سوخت مایع در نیروگاه های کشور است و این درحالیست که بارها و بارها بر کاهش میزان مصرف سوخت مایع نیروگاه ها به جهت جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی تاکید شده بود.


انتهای خبر

0
0