بورس پرس
1400/06/02
00:00
مرکز آمار تورم ایران را با یک درصد افزایش ۴۵.۲ درصد اعلام کرد

طبق اعلام مرکز آمار،تورم سالانه در مرداد سال جاری به ۴۵.۲ درصد رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مرکز آمار ایران اعلام کرد: آمار رسمی حاکی از رشد ۴۵.۲ درصدی تورم سالانه در مرداد سال جاری است که نسبت به ماه قبل ، یک درصد افزایش نشان می‌دهد.


بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی با افزایش ۰.۸ و ۱.۴ درصدی، ۴۴.۵ و ۴۸.۷ درصد اعلام شده است.


تغییرات قیمت ها در ماه جاری


در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه سبزیجات (هویج فرنگی، کاهو و قارچ)، گروه لبنیات و تخم مرغ (تخم مرغ، انواع ماست و شیر) و گروه نان و غلات (انواع نان) است.


در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات،گروه هتل و رستوران (غذاهای سرو شده در رستوران)، حمل و نقل (روغن موتور و انواع خودروی سواری)، پوشاک و کفش بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.


کاهش نرخ تورم نقطه‌ای


منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد به ۴۳.۲ درصد رسیده است. یعنی خانوارها به طور میانگین ۴۳.۲ درصد بیشتر از مرداد ۹۹ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده­‌اند.


نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ۱۴۰۰ در مقایسه با ماه قبل ۰,۴ درصد کاهش یافته است.


نرخ تورم نقطه‌ای گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها ­ها و دخانیات با افزایش ۱.۵ درصدی به ۵۸.۴ و کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش ۱.۳ درصدی به ۳۶.۱ درصد رسیده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0