همفکران
1400/07/01
13:14
گزارش هفتگی / بی توجهی بازار به دلار

شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به یک مهر ۱۴۰۰ تقریبا ۶.۸۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و به یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسد. این مقدار افت هفتگی از آبان ۹۹ بی‌سابقه بوده است و توقع نمی‌رفت با این سرعت شاخص کانال ۱۴۰۰ هزار واحد را طی کند. البته بازار روزهای بدتر از این را تجربه کرده است، در هفته آخر مرداد ۹۹ شاهد افت بیش از ۱۱ درصدی بودیم. در این هفته فقط دوشنبه، بازار مثبت بود و کمی در روند کاهشی خود استراحت کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به یک مهر ۱۴۰۰ تقریبا ۶.۸۴ درصد از ارزش خود را از دست داد و به یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسد. این مقدار افت هفتگی از آبان ۹۹ بی‌سابقه بوده است و توقع نمی‌رفت با این سرعت شاخص کانال ۱۴۰۰ هزار واحد را طی کند. البته بازار روزهای بدتر از این را تجربه کرده است، در هفته آخر مرداد ۹۹ شاهد افت بیش از ۱۱ درصدی بودیم. در این هفته فقط دوشنبه، بازار مثبت بود و کمی در روند کاهشی خود استراحت کرد. شاخص کل هم‌وزن با افت ۷.۷۶ درصدی بدترین عملکرد را بین شاخص‌های سه گانه بازار داشت. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران موثر برای حمایت از بازار به سراغ شاخص سازها رفتند و توجهی به اصلاح قیمت در نمادهای کوچک بازار ندارند. P/Ettm بورس در پایان هفته به ۱۱.۰۳ رسید که هنوز از میانگین تاریخی آن بالاتر است.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس با افت ۶.۵۱ درصدی رکورد افت هفتگی خود را از مرداد ۹۹ زد و در یک چشم بر هم زدن دو کانال را از دست داد و به ۲۰ هزار و ۵۶۴ واحد رسید. این ریزش در حالی اتفاق افتاد که دو هفته پیش فرابورس در اوج تاریخی خود به سر می‌برد؛ اما باز هم وضعیت فرابورس از دو شاخص دیگر بهتر بود. P/Ettm فرابورس به ۸.۶۶ رسیده است و به نظر می‌رسد نمادهای ارزنده‌ای در این بازار وجود داشته باشد.


شکام تنها عرضه اولیه هفته بود و در فرابورس عرضه شد. این نماد هم در روز عرضه فقط به صندوق‌ها فروخته شد و حقیقی‌ها از روز دوم توانستند برای خرید آن صف بکشند.


در این هفته رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و امیر عبدالهیان در سفر نیویورک به سر می‌برد. همه طرف‌های برجام اظهارات امیدوار کننده‌ای نسبت به شروع دوباره مذاکرات دارند، هرچند این اخبار تاثیری روی بازار ارز نگذاشته است اما یکی از دلایل فشار فروش در بورس به حساب می­­آید.


واکسیناسیون با سرعت در حال اجرا است و تقریبا محدودیت‌های سنی حذف شده به طوری که این روزها اخباری از کاهش محدودیت‌های اجتماعی به گوش می‌رسد و می‌توان امیدوار بود صنعت گردشگری بعد از ماه‌ها رکود و ضرر دهی بتواند نفسی بکشد.


یکی از مهم‌ترین شایعاتی که در ابتدای هفته پخش شد و به فشار فروش کمک کرد خبر حضور علی طیب نیا در راس بانک مرکزی بود، اهالی بازار این اقتصاددان برجسته را در دولت اول روحانی و در مقام وزیر اقتصاد به یاد دارند؛ اما همان‌طور که معلوم نشد شایعه حضور او از کجا پیدا شد، بعد از چند روز از یاد فعالان فراموش شد.


افت قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی یکی از عوامل بنیادی تاثیرگذار در بازار هفته قبل بود. سنگ‌آهن در چند هفته از ۲۳۰ دلار به زیر ۱۰۰ دلار رفت و اثرات زیادی در قیمت‌های جهانی فولاد و حتی ذغالسنگ داشت. در بازار ما هم سنگ‌آهنی‌ها از این تغییرات اثر گرفتند.


خبر مهم دیگر کش و قوس‌ها برای طرح آزادسازی واردات خودرو بود که در نهایت این طرح توسط شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی برگشت داده شد.


صندوق‌های سرمایه‌گذاری


با نگاهی به جدول بازدهی صندوق‌ها به نکات جالبی پی می‌بریم. اول حضور مجدد تعدادی از صندوق‌ها در دو هفته متوالی است. مثلا صندوق توسعه سرمایه نیکی هفته قبل هم با ۱.۴ درصد افت عنوان بدترین عملکرد را بین صندوق‌های با درآمد ثابت کسب کرده بود. یا گنجینه الماس پایدار با وجود افزایش ضرر باز هم در رتبه سوم ضرر ده در بین صندوق‌های با درآمد ثابت است. در بین صندوق‌های مختلط تجربه ایرانیان باز هم بیشترین ضرر را ایجاد کرده است و نیکی گستران توانست از رتبه سوم ضررده­ترین­ها خود را به رتبه دوم برساند.


صندوق نیکوکاری ورزشی پرسپولیس با ۶.۵۹ درصد رشد بهترین بازدهی هفتگی را به نام خود ثبت کرد و نام پرسپولیس را در این جدول هم صدر نشین کرد. در مقابل ارزش کاوان آینده با ثبت ضرر ۹.۷۶ درصدی بدترین عملکرد هفتگی را داشت.


نباید فراموش کنیم که باید عملکرد صندوق‌ها را در بلند مدت و در مقایسه با بازدهی شاخص کل ارزیابی کرد. صندوق‌هایی که بازدهی بالاتر و یا ضرر کمتری داشته‌اند صندوق‌های بهتری ارزیابی می‌شوند. از طرف دیگر صندوق‌های درآمد ثابت به خاطر ریسک پایین‌تر و سرمایه‌گذاری در اوراق و نمادهای کم ریسک کمتر در معرض ضرر قرار دارند؛ اما صندوق‌های دیگر پر ریسک تر و البته در بیشتر موارد پرسودتر هستند.


در بین صندوق‌های سهامی و مختلط تنها یک صندوق بازدهی مثبت داشت و دیگران ضرر کرده‌اند. صندوق مشترک مدرسه کسب و کار صوفی رازی بیش از ۷۴ درصد از دارایی خود را در و ۱۵ درصد را در اوراق سهام سرمایه‌گذاری کرده است و حدود ۷ درصد از سرمایه این صندوق به صورت نقد و سپرده بانکی است. صنایع حمل و نقل با ۳۴ درصد، فلزات اساسی با ۱۸ درصد، رایانه با ۱۵ درصد و محصولات شیمیایی با ۱۱ درصد مهم‌ترین بخش سرمایه‌گذاری‌های صندوق است.



از میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه دو صندوق درآمد ثابت یاقوت آگاه و همای آگاه به ترتیب با بازدهی ۰.۳۹ و ۰.۳۸ درصد بیشترین بازدهی را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


این هفته فقط چهار صنعت بازدهی مثبت داشتند. محصولات چرمی هفته گذشته با ۱۵.۹۶ درصد رشد رتبه سوم را داشت اما این هفته با ۴.۴۱ درصد رشد رتبه اول را به دست آورده است. سایر معادن هفته قبل با ۲۱.۵۱ درصد رتبه دوم و این بار با ۳.۲۸ درصد رشد همان رتبه را حفظ کرده است. با سقوط گروه وسایل ارتباطی از رتبه اول به رتبه چهارم، صنعت تامین آب و برق توانسته است رتبه سوم را با بازدهی ۱.۵۴ درصدی به دست آورد.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی ۱۳۸ نماد بازدهی مثبت و یا صفر درصدی داشتند در صدر لیست نمادهایی که به تازگی عرضه اولیه شدند می‌درخشند،اگر فجهان درگیر حواشی نمی‌شد حتما جایگاه بهتری در این میان پیدا می‌کرد. کیمیاتک با ۳۳.۸۶ درصد، حآفرین با ۳۲.۷۳ درصد و اتکای با ۳۰.۵۹ درصد رشد عنوان بهترین بازدهی هفتگی را از آن خود کردند.


در بخش قرمز جدول ۵۱۴ نماد با بازدهی منفی حضور دارند که اغلب از میان گروه‌های غذایی و زراعت هستند. آینده با ۴۱.۵۱ با کاهش ارزش با اختلاف بدترین عملکرد هفتگی را ثبت کرد و سپس غدام و زماهان به ترتیب ۲۳.۴۲ درصد و ۲۰.۷۴ درصد افت داشتند.



تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار اغلب تحلیلگران را غافلگیر کرد، آن­ها توقع داشتند این ارز روند نزولی در پیش بگیرد اما دلار در جا زد و در همان محدوده قبلی خود باقی ماند. در این هفته هر دلار ۰.۳۴ درصد رشد داشت و به ۲۷ هزار و ۵۳۴ تومان رسید.


سکه طرح جدید هفته قبل کانال ۱۲ میلیون تومانی را از دست داد و در حال دست و پنجه نرم کردن با محدوده ۱۱۸۰۰ هزار تومانی است. نه امیدی برای صعود دوباره به ۱۲ میلیون تومان دارد و نه انگیزه‌ای برای کاهش. این هفته هر سکه با ۰.۴۹ درصد رشد نسبت به هفته قبل با قیمت ۱۱ میلیون ۸۶۴ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.


انس طلا بر خلاف هفته قبل روند رو به رشدی داشت و توانست در هفت روز قبل ۰.۹۳ درصد رشد کند و خود را به ۱۷۷۰ دلار برساند. به نظر می‌رسد انس در حال تشکیل الگوی مثلث است و در نتیجه احتمال اینکه یکبار دیگر به کانال ۱۶۰۰ دلار سقوط کند و بعد شروع به رشد کند وجود دارد.


بیت کوین هفته پر هیجانی را پشت سر گذاشته است. ابتدای هفته خود را به ۴۸ هزار دلار رساند و بسیاری برای ورود مجدد به کانال ۵۰ هزار دلاری امیدوار بودند؛ اما در سه روز بیش از ۱۵ درصد را از دست داد و حتی به کانال ۳۹ هزار دلار وارد شد. در دو روز گذشته ارزش بیت کوین تقویت شده است و اکنون با افت ۷.۵ درصدی نسبت به هفته قبل با قیمت ۴۴ هزار و ۱۷۰ دلار معامله می‌شود.



انتهای خبر

0
0