همفکران
1401/01/28
15:34
گزارش بازار/ توپ نقدینگی، اینبار در زمین پتروشیمی ها

شاخص کل بورس تهران ۲۸ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد ۷۴۰۰ واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۷۵ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی تقریبا تمام نیمه اول معاملات را در مدار منفی سپری کرد و در نیمه دوم به دنبال بهبود تقاضا در کلیت بازار، کامبک زد و به مسیر صعودی بازگشت تا در نهایت امروز را هم سبزپوش به پایان ببرد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۲۸ امین روز از فروردین ۱۴۰۱ را با رشد ۷۴۰۰ واحدی به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۴۷۵ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی تقریبا تمام نیمه اول معاملات را در مدار منفی سپری کرد و در نیمه دوم به دنبال بهبود تقاضا در کلیت بازار، کامبک زد و به مسیر صعودی بازگشت تا در نهایت امروز را هم سبزپوش به پایان ببرد.


برای چندمین روز متوالی شاهد اقبال بیشتر خریداران به سهام متوسط و کوچک بازار بودیم. به این ترتیب امروز هم شاخص هم‌وزن یک گام جلوتر از دماسنج اصلی بازار بود و موفق شد بازدهی ۰.۸۶ درصدی را به ثبت برساند.


فارس، نوری و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. فارس با رشد بیش از ۳ درصدی به کارش پایان داد و دو نماد دیگر در سقف قیمتی با صف خرید بستند. خودرو، کچاد و ومعادن بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. خودرو و کچاد با افت بالغ بر ۱ درصدی قیمت روز را به پایان رساندند. ومعادن در واپسین لحظات رنج مثبت کشید و در مرز صفر معاملاتی متوقف شد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، شگویا و مارون، ۱۴۸ واحد افزایش یافت و تا ۲۰ هزار و ۳۹۱ واحد پیشروی کرد. وسپهر و کگهر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی امروز حدود ۱۲۱ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۳ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر


بورس کالا، خودرو را از وضعیت چند قیمتی خارج می‌کند


پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:


عرضه خودرو در بورس کالا منجر به افزایش شفافیت اطلاعات در بخش عرضه خودرو می‌شود.


با فروش خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو از وضعیت دو و چند نرخی خارج می‌شود. در این شرایط فرایند قرعه کشی خودرو هم حذف خواهد شد.


جزئیات جدید از مذاکرات اخیر درخصوص آزادسازی وجوه مسدودی ایران


مدیر امور بین‌الملل بانک مرکزی: مذاکرات با هدف آزادسازی منابع ارزی ایران که بصورت غیرقانونی در سایر کشورها مسدود شده است، از چندی قبل بصورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا نیز اخیرا بخشی از این منابع معادل حدود ۳۹۰ میلیون پوند که بیش از ۴۰ سال، توسط انگلیس مسدود شده بود، بطور قطعی وصول شد.


امکان افزایش دامنه نوسان نمادهای بورسی با درخواست بازارگردان


با تصویب ضوابطی امکان افزایش حداکثر تا دو برابر دامنه نوسان عادی نمادهای بورسی با درخواست بازارگردان میسر شد.


مهدی زمانی سبزی، معاون عملیات بازار گفت: از آنجایی که سازمان بورس میزان تغییر دامنه نوسان و تغییر پارامترهای بازارگردانی را برعهده شرکت بورس گذاشته است، ضوابط مربوطه تهیه و به تصویب هیئت مدیره بورس تهران رسید.


بازارگردانی امکان ارائه این درخواست و دریافت مجوز موضوع این ماده را دارد که حداقل ۳ ماه در نماد مورد درخواست عملیات بازارگردانی انجام داده باشد و در ۷۰ درصد روزهای فعالیت خود طی سه ماه گذشته در سمت بازارگردانی نماد مورد نظر، به طور کامل تعهدات خود را ایفا کرده باشد.


ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، شیمیایی ها و هلدینگ ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خساپا و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز شیمیایی ها با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. دو نماد وتوصا و آریا بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای فولاد و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران امروز را متعادل و با نوسانات مثبت، به ویژه در شرکت های کوچکتر، آغاز کرد. اما با شدت گرفتن عرضه در خودرویی ها و بانکی ها، عقب نشینی خریداران و فزونی فروشندگان رقم خورد. با آغاز نیمه دوم معاملات، بهبود تقاضا در بازار بیشتر حس شد و هرچه به نقطه پایان نزدیک تر شدیم، نمادهای بیشتری سبزپوش شدند و در مدار مثبت به حرکت درآمدند.


نزولی شدن روند ورنا طی معاملات امروز موجب شد در صنعت خودرویی ها فروشندگان برتری یابند و بزرگان این گروه تشکیل صف فروش دهند. در نهایت به دنبال رنج مثبت قوی که ورنا کشید و در قیمت ۵۴۱ تومان تشکیل صف خرید داد، ایران خودرو و خساپا و خگستر از کف قیمتی فاصله گرفتند و هرچند با افت قیمتی اما متعادل امروز را به پایان بردند.


بزرگان بانکی هم امروز سرخ پوش دنبال شدند. وتجارت در محدوده صفر تابلو متوقف شد اما وبملت و وبصادر افت بالغ بر ۱ درصدی قیمت را تجربه کردند. در مقابل وپست بسیار مورد توجه بود و در قیمت ۳۶۸ تومان با صف خرید به کارش پایان داد.


فلزات اساسی ها عمدتا با رشد قیمتی به خط پایان رسیدند. فاسمین و فسرب تا انتها در صف خرید ماندند و در سقف قیمتی بستند. کاوه رشد بیش از ۱ درصدی داشت و ۱۱۹۶ تومان شد. فملی و فولاد با پرچم سبز در محدوده صفر تابلو متوقف شدند. ذوب از محدود نمادهای منفی این گروه بود که دقایق آخر خود را به صفر تابلو رساند در محدوده ۲۷۴ تومان ایستاد.


شیمیایی ها امروز حسابی در چشم بازار بودند و سهامدارنشان را شیرین کام بدرقه کردند. در این میان قدرتنمایی خریداران در پتروشیمی ها مشهود تر بود به طوری که، نوری به صف خرید رسید و ۱۲ هزار و ۸۴ تومان شد. شگویا رشد حراکثری داشت و به ۱۲۷۴ تومان رسید. تاپیکو ۴+ خورد. بوعلی، شاراک و شغدیر از دیگر سقف نشینان این صنعت بودند.


دارویی ها برمدار صعودی امروز را سپری کردند. دتوزیع و دلر بیش از ۲ درصد رشد قیمتی داشتند. دعبید ۴+ خورد و ۲۵۱۰ تومان شد. داوه و دجابر با صف خرید روز را به پایان بردند.


پالایشی ها در نیمه دوم بهتر بودن و هرچه بیشتر به پایان معاملات نزدیکتر شدیم با تقاضای بیشتری همراه شدند. شتران که تا محدوده ۳- هم عقب نشینی کرده بود، در نهایت حدود ۱۶۵ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد و با رشد ۱ درصدی به کارش پایان داد. شبندر حدود ۱.۵ درصد بالا آمد و ۸۵۴ تومان شد.


چند رشته ای ها در یکساعت پایانی حسابی مورد توجه قرار گرفتند. وغدیر ۱۴۱۷ تومان شد و با صف خرید بست. شستا خود را از محدوده های منفی به ۲+ رساند و ۱۰۰ تومان شد. وبانک و وصندوق و وامید نیز با رشد قیمتی همراه بودند.


مخابراتی ها، فراکاب ها، زراعتی ها و غذایی ها از جمله صنایع پرتقاضای روز جاری بودند که عمده نمادهایشان در سقف قیمتی معامله شدند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای وتوصا، گنگین و وصندوق و در بازه ۳۰ روزه نمادهای وتوصا، کایتا و همراه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را تکنو با ۴.۵۷ درصد، بفجر با ۴.۰۶ درصد و ولیز با ۳.۸۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وآذر با ۳.۲۵ درصد، واعتبار با ۲.۲۴ درصد و رکیش با ۱.۸۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۱۱۰ تومان افزایش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۱۵ درصد افزایش داشت و به ۱۳ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۹۷۴ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0