سنا
1400/06/01
12:14
حرکت بورس در مسیر تعادل با انتخاب "خاندوزی" به عنوان وزیر اقتصاد

انتخاب "احسان خاندوزی" به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی انتخابی درست و رو به جلو است که می تواند برای بازار سرمایه امیدبخش باشد و اقدامات او روند معاملات این بازار را به سمت تعادل پیش خواهد برد.

سلمان نصیرزاده، کارشناس شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اشاره کرد و گفت: موضوعی که براساس شواهد و عملکرد این وزیر پیشنهادی در مجلس وجود دارد نشان دهنده شناخت خوب او نسبت به بازار سرمایه است.


او اظهار داشت: انتخاب خاندوزی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی انتخابی درست و رو به جلو است که می تواند برای بازار سرمایه امیدبخش باشد و اقدامات او روند معاملات این بازار را به سمت تعادل پیش خواهد برد.


نصیرزاده خاطرنشان کرد: برخی از فاکتورها وجود دارد که نشان می دهد خاندوزی نسبت به عملکرد و نطق های خود در مجلس پایبند است و باید دید که تا چه میزان می تواند استقلال خود را نسبت به این حوزه در مسند وزارت اقتصاد حفظ کند.


این کارشناس شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران به نظر وزیر پیشنهادی اقتصادی و دارایی درباره قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: خاندوزی بارها مخالفت خود را نسبت به قیمت گذاری دستوری اعلام کرد و موافق تعیین قیمت ها از طریق مکانیزم بازار است، همچنین این موضوع را مطرح کرده است که نرخ محصولات باید خارج از قیمت گذاری دستوری تعیین شوند.


او به دیگر مسایل مطرح شده از سوی وزیر پیشنهادی تاکید کرد و افزود: خاندوزی بارها مخالفت خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرده است که در صورت کسب نتیجه مثبت در این مورد، زمینه کمک به بازار فراهم خواهد شد.


نصیرزاده به ایجاد شفافیت قیمت ها در بورس کالا اشاره کرد و گفت: وی در بسیاری از اظهار نظرهای خود تاکید زیادی به وجود شفافیت در معاملات داشته است که این موضوع می تواند منعکس کننده اتفاقی مثبت در بازار سرمایه باشد.


این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی اقتصاد تاکید زیادی بر طرح مالیات بر عایدی سرمایه، اعمال مالیات بر خانه های خالی و بازار های موازی دارد که بحث سفته بازی در آنها زیاد است، این امر می تواند به عنوان نکته ای مثبت در بازار سرمایه تلقی شود و زمینه جذابیت سرمایه گذاری در این بازار را فراهم خواهد کرد.


او تاکید کرد: خاندوزی بارها به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرده که البته نکته مبهم آن ایجاد زمینه های لازم برای عدم دخالت صندوق تثبیت در معاملات بازار است.


به گفته نصیرزاده، وجود صندوقی که بتواند بازار را در شرایط حاد و بحرانی به مرحله ثبات برساند موضوعی مهم است که خوشبختانه مورد توجه خاندوزی بوده است.


این کارشناس شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران با بیان اینکه بحث شورای ثبات مالی از جمله نکات مثبتی است که می توان اجرای آن را به عنوان اتفاقی مثبت در بازار تلقی کرد، گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته این مساله اعمال می شود و می تواند عملکرد موثری برای جلوگیری از ریسک و شوک به بازار باشد.


او به دیگر مسایل مطرح شده از سوی خاندوزی اشاره و تاکید کرد: وزیر پیشنهادی اقتصاد معتقد است بانک مرکزی باید هماهنگی موثری با بازار سرمایه برای تعیین نرخ بهره داشته باشد که این اتفاق به عنوان اقدامی مثبت برای بازار سرمایه تلقی می شود.


نصیرزاده با بیان اینکه خاندوزی به عنوان گزینه ای امیدبخش برای بازار سرمایه تلقی می شود، اظهار کرد: مسایل مطرح شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی نشان دهنده آن است که با وزیری مواجه هستیم که با فاکتورهای موثر در بازار آشنا و به علم اقتصاد در مکانیزم بازار معتقد است و بارها در سخنان خود نسبت به این موضوع تاکید کرده است.


*خبرنگار: دنیا زنوزی


انتهای خبر

0
0