بورس پرس
1401/07/04
10:26
چند تصمیم عملی برای جلوگیری از ریزش شاخص بورس به کف ۱.۱ میلیونی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم اتخاذ تصمیمات عملیاتی از سوی مسئولان بازار ، اعلام کرد: ادامه روند منفی موجب نزول شاخص به کف ۱.۱ میلیون واحدی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمد خبری‌زاد با انتشار مطلبی با عنوان "بورس نیازمند برنامه عملیاتی است" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سهام اولین روز معاملاتی فصل پاییز را در حالی آغاز کرد که شاهد تشدید روند ریزشی روزهای گذشته بود. روز جمعه قیمت‌های جهانی با افت شدیدی روبرو بود و علاوه بر آن ناامیدی محضی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ گذاران بوجود آمده که باعث شده بسیاری در حال جمع‌‌‌‌‌‌‌‌آوری داشته و نداشته از بازار باشند.


مقصر این نا امیدی را نیز باید مسئولان اقتصادی و سازمان بورس دانست که بازار را به حال خود رها کردند و این رهاشدگی باعث شده سرمایه از بازار سهام فرار کند و جذابیت در بازارهای رغیب و مخصوصا بازار بانکی، گوی سبقت را به‌رغم اینکه در نقطه ارزنده‌‌‌‌‌‌‌‌ای قرار گرفته از بورس برباید.


همه این موارد در کنار یکدیگر بازار شنبه را به‌شدت منفی کرد و بالاترین خروج پول در دو سه ماه اخیر رقم خورد و تقریبا ۲۵ درصد از ارزش معاملات خروج پول بود که نسبت بالایی است. این شرایط در حالی بود که حجم مبنای برخی از نمادهای بزرگ در پایان روز معاملاتی گذشته پر نشد و اگر شاخص‌کل بر مبنای قیمت پایانی رقم می‌خورد، یک درصد دیگر هم افت می‌کرد.


احتمالا این عدد امروز اعمال شود اما در هر صورت بازار سهام امروز هم نزولی خواهد بود مگر اینکه تصمیم عملیاتی جدیدی اتخاذ شود. با وضعیتی حاکم برخی توقع داشتند معاملات متوقف شود. البته بر اساس تجربه در چنین شرایطی می‌شد تصمیماتی گرفت. برخی اتفاقات پیش از این رخ داده بود و تصمیماتی مقطعی گرفته شده بود که بعدها مشخص شد تصمیمات مناسبی بود.


مثلا بعد از شهادت سردار سلیمانی دامنه نوسان را محدود کردند و نقدینگی از طریق هلدینگ‌‌‌‌‌‌‌‌ها و صندوق توسعه بازار به بورس تزریق شد که توانست هیجان مقطعی بازار را تخلیه کند. لذا بورس نیازمند تصمیمات عملیاتی از سوی مسئولان بازار است و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذار خرد باید اثرگذاری این تصمیمات را روی تابلو ببیند.


اگر این تصمیمات اتخاذ نشود، روند منفی همچنان ادامه دارد. ادامه روند منفی و فرسایشی شدن شرایط نزولی در کنار فضای به‌شدت مبهم اقتصادی سبب می‌شود تا در نهایت افرادی که فروشنده نیستند و به بازار امید دارند نیز ناامید شوند و شاخص‌کل کف قبلی که ۱.۱ میلیون واحد بود را دوباره ببیند. مشکل کنونی بازار جدای از این موضوعات است و حتی اگر همه‌چیز آرام بود با توجه به روند سابق، باز ریزش شدیدی رقم می خورد.


وزارت اقتصاد یک سال پیش تصمیماتی در قالب فرمان ۱۰‌بندی برای بازار سهام اتخاذ کرد که پس از گذشت یک سال ‌همچنان اجرا نشده است. تمامی بندهای این فرمان از نرخ بهره بین‌بانکی تا تزریق پول به صندوق توسعه و تثبیت بازار و ... همگی گزینه هایی هستند که می‌تواند بخش تقاضا را کمی تقویت کند. علاوه‌بر این موضوع مهم بعدی بودجه ۱۴۰۲ است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0