فارس نیوز
1400/06/21
16:51
سه مزیت عرضه اولیه به روش ترکیبی

یک کارشناس بازار سرمایه، سه مزیت مهم عرضه اولیه به روش ترکیبی را تشریح کرد.

نوید خاندوزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد مزیت‌های عرضه اولیه به روش ترکیبی گفت: در این روش سهام شرکت در اولین مرحله عرضه اولیه و کشف قیمت به سرمایه‌گذاران واجد شرایط که منظور صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند، تخصیص می‌یابد.


وی با تاکید بر اینکه این روش برای شرکت‌های با سایز کوچک و متوسط اجرایی می‌شود که رقم آنها در عرضه‌های اولیه بعد از تخصیص به کدهای سهامداری بسیار اندک است، افزود: با اجرای روش عرضه اولیه ترکیبی جذابیت واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری افزایش یافته و مردم برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه از طریق صندوق ها ترغیب می شوند.


وی این تغییر و ایجاد تنوع در روش‌های عرضه اولیه را اتفاق خوبی دانست و ادامه داد: در شرایط امروز حداکثر تعداد کدهایی که در عرضه های اولیه مشارکت می کنند، حدود سه میلیون است، اما صندوق های سرمایه‌گذاری بیش از ۸ میلیون سرمایه گذار دارند که از این به بعد و در روش جدید، این سرمایه گذاران می‌توانند از منافع عرضه‌های اولیه استفاده کنند.


خاندوزی اظهار داشت: این روش جدید در عرضه اولیه باعث می شود بسیاری از سرمایه گذاران علاقمند به حضور در عرضه های اولیه، از این به بعد به صندوق های سرمایه گذاری مراجعه کنند.


این کارشناس بازار سرمایه در تشریح سایر مزیت های این نوع از عرضه اولیه گفت: در عرضه های اولیه شرکت های کوچک تخصیص سهام به هر کد معاملاتی رقم کوچکی بود، اما فرآیند تخصیص سهام به هر کد و سایر فعالیت‌های سامانه معاملاتی ، هزینه و زمان زیادی صرف می کرد که باعث شده بود از سرعت پذیرش و عرضه اولیه سهام در بازار کاسته شود.


وی معتقد است با تغییر این روش از این به بعد شرکت های کوچک بیشتری با سرعت بالاتری می توانند در صف عرضه های اولیه قرار بگیرند که این موضوع نیز از دیگر اهداف تنوع بخشی در روش عرضه های اولیه بود.


به گفته مدیرسرمایه گذاری بیمه کوثر اصلاحات جدید دستورالعمل عرضه‌های اولیه که توسط سازمان بورس به بورس و فرابورس ابلاغ شده، می‌تواند باعث تسریع و تسهیل فرآیند پذیرش و عرضه سهام در بازار سرمایه شود و درعین حال با اختصاص عرضه‌های اولیه به صندوق های سرمایه گذاری ، تعداد سرمایه گذاران درگیر در این عرضه ها چند برابر می‌شود.


خاندوزی توسعه فرهنگ سهامداری و سرمایه گذاری غیر مستقیم را موضوع مهمی دانست و افزود: این تصمیم می تواند مردم را برای حضور در صندوق های سرمایه گذاری تشویق کند و انگیزه ای برای سرمایه گذاری غیر مستقیم باشد.


انتهای پیام/ب


انتهای خبر

0
0