آکادمی هلاکوئی
1400/03/25
16:40
۵ نکته که پیش از شروع بازار سهام باید بدانید؛ سه شنبه، ۲۵ خرداد

اختلافات طولانی مدت ایالات متحده و اتحادیه اروپا…

اختلافات طولانی مدت ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد یارانه هواپیما روبه پایان است ، انگلیس و استرالیا توافق نامه تجاری را امضا می کنند، بیت کوین سطح قیمت ۴۰ هزار دلاری خود را پس گرفت ، با شروع آخرین جلسه دو روزه فدرال رزرو ، داده های اقتصادی بسیاری برنامه ریزی شده است ، قیمت نفت خام همچنان رو به افزایش است.



آنچه که پیش از شروع بازار در روز سه شنبه باید بدانید به شرح زیر می‌باشد:



۱. توافقات تجاری


سرانجام ایالات متحده و اتحادیه اروپا توافق کردند و به اختلافات ۱۷ ساله خود در مورد پرداخت یارانه هواپیما به ایرباس و بوئینگ خاتمه دادند.


این توافق نامه زمینه ای برای دوره جدید همکاری های بین المللی آتلانتیک در مورد کمک های دولتی است و در زمانی فراهم می شود که ابرشرکت هواگرد تجاری چین در حال رقابت برای جابجایی انحصار دوگانگه هواپیماهای غیرنظامی بوئینگ-ایرباس است و برای تبدیل شدن به یک رقیب قانونی درصنعت هواپیماسازی جهان تا پایان دهه میلادی در تلاش است.


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، سهام شرکت ایرباس (PA: AIR) ۱.۳٪ افزایش یافت و سود امسال خود را به ۲۶٪ رساند. سهام بوئینگ (NYSE: BA) نیزاز سال گذشته تقریبا تا به حال ۱۵ درصد رشد را تجربه کرده است.


در سال ۲۰۱۹ ، سازمان تجارت جهانی به ایالات متحده مجوز داد تا تعرفه ها را در برابر ۷.۵ میلیارد دلار از صادرات اتحادیه اروپا سالانه به دلیل حمایت دولت از ایرباس ، افزایش دهد ، در حالی که اتحادیه اروپا مجوز پرداخت ۴ میلیارد دلار کالاهای ایالات متحده را دریافت کرد.


انگلیس با تجارت دو طرفه به ارزش ۲۶.۹ میلیارد دلار (۲۰.۷ میلیارد دلار) هشتمین شریک تجاری بزرگ استرالیا است. پیش از پیوستن انگلیس به بازار مشترک ، آن زمان اروپا در سال ۱۹۷۳ ، انگلیس پردرآمدترین بازار تجارت استرالیا بود.



۲. سهام بالاتر باز شدند


سهام ایالات متحده پیش از آغاز آخرین نشست سیاست دو روزه فدرال رزرو ، روز سه شنبه با رشد ناچیزی باز شدند.


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، معاملات آتی داو جونز ، S&P ۵۰۰ و Nasdaq ۱۰۰ هر سه ۰.۱ درصد رشد کردند.


S&P ۵۰۰ و Nasdaq Composite روزدوشنبه را با رکورد جدیدی بستند و به ترتیب ۰.۲ و ۰.۷ درصد رشد کردند ، در حالی که blue-chip میانگین صنعتی داو جونز ۰.۳ درصد افت کرد.


جلسه سیاست گذاری دو روزه فدرال رزرو درساعات پایانی روز سه شنبه آغاز می شود و انتظار می رود بانک مرکزی این بار با توجه به افزایش اخیر شاخص قیمت مصرف کننده ، می تواند به برنامه های کاهش یافته آینده خود اشاره کند.



۳. انتشار داده های اقتصادی


توجه بسیاری به شروع نشست دو روزه فدرال رزرو جلب شده است ، اما علاوه بر آن داده های مهم اقتصادی بسیاری قرار است روز سه شنبه منتشر شود.


بانک فدرال بارها و بارها تکرار کرده است که افزایش قیمت ها در مدت کوتاهی منجر به تورم پایدار نمی شود ، اما انتظار می رود شاخص قیمت تولید کننده همچنان صعود کندو در ماه مه (اردیبهشت) ۰.۶٪ از سطح ماه آوریل(فروردین) رشد داشته باشد .


انتظار می رود شاخص قیمت تولید کننده سایانه ۶.۳٪ رشد را تجربه کند.


از سوی دیگر ،خرده فروشی در ماه مه ، ۰.۲٪ نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. انتظار می رود خرده فروشی ۰.۷٪ در ماه بعدی کاهش یابد.


داده های تولید صنعتی نیز قرار است ۴۵ دقیقه بعد اعلام شود که با توجه به مسائل محدودیت های عرضه و کمبود بازار کار مورد توجه قرار خواهد گرفت.


روز سه شنبه ، بازار کار انگلیس برای ماه ششم در ماه مه رشد کرد ، زیرا اقتصاد این کشور گام های بیشتری را برای کاهش محدودیت های کرونا برداشته است.


شرکتهای انگلیسی تعداد کارمندان خود را در ماه مه به ۱۹۷۰۰۰ نفر افزایش دادند ، که بیشترین میزان رشد ماهانه از ژوئیه ۲۰۱۴(تیر ۱۳۹۳) است.



۴- بیت کوین سطح قیمت ۴۰,۰۰۰ دلاری خود را پس گرفت


بیت کوین ، بزرگترین رمزارز بازار بر حسب ارزش بازاری ، افزایش یافته است و برای اولین بار از اواخر ماه مه به بالای مرز ۴۰,۰۰۰ دلار برگشته است.


دلیل اصلی این رشد قیمتی، ایلان ماسک است. مدیر عامل تسلا (NASDAQ: TSLA) در آخر هفته پیشنهاد کرد که شرکتش تنها زمانی اقدام به ازسرگیری پذیرش پرداخت از طریق بیت کوین خواهد کرد که حدود ۵۰ درصد از مصرف انرژی استخراج آن از انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.


در ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، بیت کوین با رشد ۳ درصدی در قیمت ۴۰۱۸۲.۰۰ دلار معامله می شود و از محدوده معاملاتی اخیر خود خارج شده است ، اما هنوز از رکورد تاریخی خود در نزدیکی ۶۵,۰۰۰ دلار فاصله قابل توجهی را دارد.


در بیانیه رسمی روز دوشنبه ، شرکت مایکرو استراتژی (NASDAQ: MSTR) عنوان کرد که در طی فروش اوراق قرضه سال ۲۰۲۸(۱۴۰۷) معادل ۴۸۸ میلیون دلار را جمع آوردی کرده است و فصد دارد آنرا برای خرید بیت کوین استفاده کند.


سرمایه گذاران حقوقی مشتاق این پیشنهاد بودند ، طبق گزارشات مایکرو استراتژی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار سفارش دریافت کرده است ، در حالی که سهام آن پس از بیانیه بیش از ۱۵ درصد افزایش یافت ، این نشان می دهد که با وجود اصلاح اخیر بازار ارز های دیجیتال ،سرمایه گذاران همچنان به آینده بیت کوین امیدوار هستند.


رئیس جمهور تانزانیا ، سامیه سولهو حسن (Samia Suluhu Hassan) ، از بانک مرکزی این کشور درخواست کرده است تا تحقیقات خود را در مورد دارایی های ارزدیجیتال آغاز کنند.خانم سامیه سولهو حسن با تاکید بر عدم پذیرش و توسعه ارزهای دیجیتال در منطقه آفریقای شرقی ، اظهار داشت: “آنها در سراسر منطقه ، از جمله تانزانیا ، این مسیرها را نپذیرفته و یا شروع به استفاده از آنها نکرده اند.”


“تماس من با بانک مرکزی به این صورت بود که از آنها خواستم تا در مورد توسعه ارز های دیجیتال کار کنند. بانک مرکزی باید آماده ی تغییرات آینده باشد. “


در این حین بیت کوین هنوز برای افرادی مشکوک به نظر می رسد – اندرو بیلی ، رئیس بانک انگلیس ، در سخنرانی روز دوشنبه به نوسانات بالای ارزهای دیجیتال اشاره کرد و گفت میزان نوسانات بالا آنها را یک روش قابل اعتماد پرداخت تبدیل نمی کند .


در اخبار شرکت ها ، ابرشرکت اورکل (NYSE: ORCL) در کانون توجهات قرار خواهد گرفت زیرا در گزارش سه ماه چهارم این شرکت فناوری منتهی به ۳۱ مه (۱۰ خرداد) سود هر سهم ۱.۳۱ دلار با درآمد ۱۱.۰۲ میلیارد دلار ثبت شده است.


همچنین سهام خطوط هوایی ساوت‌وست ایرلاینز (Southwest Airlines) توجه معامله گران را جلب خواهد کرد. این شرکت پس از اینکه ساعت ها به دلیل مشکل فنی در سیستم اطلاعات آب و هوایی به تاخیر افتاده بود ، پرواز های خود را در سراسر ایالات متحده از سر گرفت.



۵. تداوم صعود نفت خام


قیمت نفت خام با تهدیدی از سوی افزوده شدن عرضه ایران مواجه است ، اما همچنان روز سه شنبه بالاتر رفت و در سقف های چند ساله خود حفظ شد.


تا ساعت ۶:۳۰ صبح به وقت ET ، هر بشکه نفت خام آمریکا با ۰.۴٪ رشد در قیمت ۷۱.۱۵ دلار معامله می شود. نفت برنت نیز با ۰.۳٪ رشد به ۷۳.۱۰ دلار افزایش یافت.


بازارهای نفت خام امسال بیش از ۴۰ درصد سود را تجربه کرده است، یکی از اصلی ترین دلایل این رشد ، تداوم و افزایش برنامه واکسیناسیون است و در بسیاری از کشورهای غربی محدودیت های کوید-۱۹ لغو شدند و در نتیجه اقتصاد جهانی درحال بهبود است.


آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته پیش بینی کرده بود که تقاضای جهانی نفت در اواخر سال آینده به سطح قبل از شیوع ویروس کرونا بهبود خواهد یافت.


با این حال ، تنها عاملی که در بازار مورد توجه است ، مذاکرات ایران و قدرت های جهانی از جمله ایالات متحده برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ است در صورت دستیابی به توافق ، ایالات متحده می تواند تحریم های ایران لغو کند و ایران می تواند صادرات نفت خام خود را از سر بگیرد که روزانه دو میلیون بشکه نفت خام به بازار جهانی اضافه می شود.


تحلیلگران ING عنوان کردند:


“بعید به نظر می رسد که شاهد پیوستن مجدد ایالات متحده به توافق هسته ای ایران قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در اواخر این هفته باشیم.”


انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه برگزار می شود که نامزد اصلی آن ابراهیم رئیسی ، منتقد اصلی قدرت های غربی است و در سال ۲۰۱۹ توسط ایالات متحده به دلیل نقض حقوق بشر تحریم شد.


آقای رئیسی به همراه سایر نامزدهای انتخاباتی از گفتگوهای ایران و قدرت های جهانی برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ و در نتیجه رفع تحریم ها حمایت می کند.



این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی باشد.




منبع: INVESTING

انتهای خبر

0
0