اخبار سایت بورس تهران
1400/06/17
18:22
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: بازار سرمایه محل خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از مردم عادی خواست به طور مستقیم در بازار بورس سرمایه‌گذاری نکنند و از طریق شرکت‌های تخصصی بازار سرمایه و سبدگردان‌ها اقدام به خرید سهام بکنند. اگر الفبای ریسک و ورود به بورس آموخته شود، بازار سرمایه محل خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران به نقل از سنا، دکتر علی دهقان دهنوی با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری در بورس همیشه با ریسک همراه بوده و هست، گفت: ریسک سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق شرکت‌های تخصصی بازار سرمایه و سبدگردان‌ها برای مردم عادی که تحلیل و اطلاعات تخصصی درستی ندارند، خیلی کمتر از خرید مستقیم سهام شرکت‌ها در بورس است .


وی با اشاره به اینکه گاهی برخی هموطنان پرتفوی سهام خود را چند دقیقه یک بار چک می‌کنند که ببینند برای سهامشان چه اتفاقی افتاده است، گفت: شاید کسانی هم که شغل تخصصی آن‌ها معامله در بازار سرمایه است؛ اینقدر سهام خود را چک نکنند تا کسی که شغلش چیز دیگری است .


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر تاکید کرد: مردم برای اینکه در بازار سرمایه زیان نکنند، باید الفبای مدیریت ریسک را بیاموزند و هیچ وقت همه پول خود را در یک شرکت , سرمایه گذاری نکنند و با پولی که در آینده نزدیک احتیاج دارند وارد این بازار نشوند .


وی ادامه داد: گاه دیده شده برخی هموطنان با فروش ابزار کار و زندگی خود وارد بورس شده اند در حالی که سرمایه‌گذاری‌ها الزاما همیشه سود قطعی ایجاد نمی‌کند، بنابراین اگر الفبای ریسک و ورود به بورس را بیاموزند، بازار سرمایه محل خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت است و آمار گذشته نشان داده بازدهی بازار سرمایه در بلند مدت از همه بازارهای دیگر مانند مسکن، طلا و ارز بیشتر بوده است .


دکتر دهقان دهنوی تاکید کرد: برخی کارمندان و کارگران بخش دولتی و خصوصی که شغل ثابت دیگری دارند و شغل آن‌ها معامله در بازار سرمایه نیست و در زمان اداری باید به مراجعان خود خدمات‌دهی کنند,، به رصد بازار و معامله در بورس مشغول می‌شوند که این کار تخلف است و بهتراست این افراد سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم را انتخاب کنند، زیرا مدیران متخصص در نهادهای مالی همین کار را برای آن‌ها انجام می‌دهند .


وی افزود: مدیران متخصص مواظب هستند و برای مردم سهام خوب انتخاب می‌کنند، همچنین سبدگردان‌ها وقتی سهامی رشد لازم را کرده برای سهامدار اقدام به فروش، و سهم‌های درحال رشد را برای آن‌ها خریداری می‌کنند و نیازی نیست افراد وقت خود را برای چیزی که تخصص لازم را ندارند، تلف کنند .


رئیس سازمان بورس درخصوص پیش‌بینی عملکرد آینده بورس گفت: تحولات بازار سرمایه تحت تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و انتظارات فعالان اقتصادی نسبت به آینده است .


وی افزود: این تحولات هیچ وقت ۱۰۰ درصد قابل پیش بینی نیست و کسی نمی‌تواند بگوید که به طور قطع چه اتفاقی خواهد افتاد و سازمان بورس در جایگاهی است که نباید در این خصوص نظری بدهد .


وی نظارت بر بازار، جلوگیری از تخلفات، افزایش شفافیت و افزایش کارایی بازار سرمایه را از جمله وظایف سازمان بورس خواند و گفت: مهم نیست شاخص صعودی یا نزولی باشد، مهم این است که عوامل داخل بازار درست هدایت شوند و شرکت‌ها و فعالان اقتصادی بتوانند از این بازار برای سرمایه‌گذاری‌های جدید خود به منابع مالی دست پیدا کنند .


دکتر دهقان دهنوی در پایان افزود: وقتی شرکت‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام دهند در آینده سودی آوری بیشتری خواهند داشت و کسانی که سهام آن‌ها را خریداری کردند سود خوبی خواهند برد .


انتهای خبر

0
0