بورس۲۴
1401/01/16
09:48
دسترسی به اطلاعات شرکت های در آستانه عرضه اولیه آسان شد

تشریح نحوه معرفی، افشای اطلاعات و پرسش سوالات از شرکت های تازه وارد بورس مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص روش پرسش و پاسخ و برگزاری معارفه شرکت های در صف عرضه اولیه توضیح داد.

دسترسی به اطلاعات شرکت های در آستانه عرضه اولیه آسان شد

بورس۲۴ : مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص روش پرسش و پاسخ و برگزاری معارفه شرکت های در صف عرضه اولیه توضیح داد. با توجه به روند انجام road show شرکت ها، آسیا تک در ماه دوم بهار ۱۴۰۱ عرضه خواهد شد.


محمد امین قهرمانی مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در خصوص سیستم road show عرضه های اولیه به خبرنگار بورس۲۴ گفت: ما برای عرضه‌های اولیه تارنمای مشخصی در نظر گرفته ایم. طبق این تارنما، اطلاعات اولیه در یک جا تجمیعی در اختیار استفاده کنندگان و فعالان بازار قرار می گیرد. برای عرضه‌های اولیه یک تارنمای مشخص و مختصی باید وجود داشته باشد که یک تارنمای مختصر از عرضه اولیه راه‌اندازی کرده‌ایم.


وی گفت: تارنمای عرضه اولیه برای این است که اطلاعات اصلی یا گزارشات اصلی شرکت‌هایی که می‌خواهد عرضه اولیه شود، یکجا در اختیار استفاده کنندگان و فعالان بازار قرار بگیرد. گزارش ارزش‌گذاری، امیدنامه، صورت‌های مالی و برخی فایل‌های دیگر مانند، فایل ارائه معارفه، ویدیو مربوط به جلسه و پرسش و پاسخ از جمله این موارد هستند.


قهرمانی گفت: ما در گذشته روی کدال، گزارش ارزش‌گذاری را منتشر می‌کردیم و تقریبا از ۱ سال و نیم پیش برای عرضه‌های اولیه این سیستم ایجاد شده است. همچنین اشخاصی که مجوز تدان دارند می‌توانند طی ۳ روز کاری سوالات‌شان را مطرح کنند و شرکت‌ها هم طی ۲ روز کاری باید به این سوالات پاسخ بدهند. اگر هم سوالی نبود شرکت طی نامه ای افشا می کند که گزارش افشا شده، ولی سوالی مطرح نشده است.


قهرمانی گفت: همچنین به صورت همزمان روی سایت Ipo.TSE.IR که تارنمای عرضه اولیه است گزارش ارزش‌گذاری، امیدنامه و صورت‌های مالی و برخی اطلاعات دیگر در آنجا هم قرار می‌گیرد. در این سایت کسانی که فعالان بازار هستند ( اعم ازحقیقی یا حقوقی)، به آن سایت تارنمای عرضه اولیه مراجعه می‌کنند و ثبت نام اولیه انجام می‌دهند، بعد از آن می‌توانند سوال بپرسند، این سوالات از سامانه ipo به سامانه پذیرش شرکت بورس متصل است ، سوالات تکراری یا غیر مرتبط یا مثلا سوالات نامربوط توسط کارشناس پرونده فیلتر می‌شود.


مدیر پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در ادامه گفت: این تارنما در اختیار ارزش گذار و مشاور پذیرش و ... قرار می‌گیرد. آن‌ها موظف‌اند بعد از یک دوره زمانی مثلا ده روز یا کمتر یا بیشتر که کمتر از ۳ روز کاری نیست ، سوالات را مطرح کنند، شرکت موظف است که به این سوالات پاسخ بدهد و فایل گزارش ارزش‌گذاری و پاسخ سوالات در قالب یک نامه به صورت pdf در همان تارنمای عرضه اولیه منتشر می‌شود.


وی افزود: پس از آن، جلسه معارفه به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. تفاوت جلسه معارفه در حال حاضر این است که صرفا در مورد ارزش گذاری نیست و اشخاص در مورد امیدنامه هم می‌توانند سوال بپرسند و از سوی بورس تهران حداقل دو نفر به عنوان ناظر در جلسه معارفه حضور خواهند داشت. سوالات در جلسه حتما باید ثبت و ضبط شود، پاسخشان هم منتشر خواهد شد. پس از انتشار ارزش گذاری در تارنمای عرضه اولیه و در کدال پس از جلسه معارفه اگر سوالی مطرح شود که موجب تغییر در گزارش ارزش‌گذاری گردد، این تغییرات اساسی باید حتما اعمال شود و تا زمانی که اعمال نکنند دیگر فرآیند آن عرضه اولیه ادامه پیدا نمی‌کند، این فرآیند Road show نامیده می ‌شود.


وی گفت: در این فرآیند اشخاص حقیقی و حقوقی سوالات خود را مطرح می کنند. طبق دستورالعمل، کسانی که مجوز مشاور سرمایه‌گذاری یا عرضه و ارزش‌گذاری دارند باید رتبه‌بندی شوند. این رتبه‌بندی هم براساس مشارکت‌شان در همین جلسات معارفه و سوالاتی که می‌پرسند خواهد بود، بنابراین ما در زمان ثبت نام اشخاص را دو دسته کرده‌ایم؛ آنهایی که مجوز دارند و آنهایی که بدون مجوز هستند ، در مورد افراد بدون مجوز ما اصلا کاری به رتبه بندی شان نداریم، بلکه این اشخاص فقط سوال می‌پرسند .


تا آخراردیبهشت آسیاتک عرضه می‌شود


قهرمانی در مورد آسیاتک توضیح داد: ما ارزش گذاری آن را در ۲۵ اسفند ماه روی کدال منتشر کردیم و به مدت ۳ روز کاری روی سامانه کدال قرار گرفته است. طبق افشای شرکت، تاکنون سوالی مطرح نشده است. همچنین گزارش ارزشگذاری از ۲۵ اسفند سال گذشته، تا ۱۷ فروردین امسال در تارنمای عرضه اولیه قرار گرفته و برای ارسال سوال وقت وجود دارد، تا به حال حدود ۲۵ سوال مطرح شده است که سوالات در اختیار شرکت برای پاسخ قرار می‌گیرد.


وی گفت: زمان برگزاری جلسه معارفه حتما طبق اطلاعیه‌ای از سوی ناشر اعلام خواهد شد و البته ممکن است که جلسه معارفه شرکت آسیاتک طی دو جلسه انجام شود. ما به دنبال این هستیم که تا اواسط اردیبهشت ماه اگر مشکلی پیش نیاید، این عرضه اولیه انجام شود.


۱۰ شرکت در صف عرضه هستند، ۱۷ شرکت در صف پذیرش


وی در پاسخ به اینکه به طور کلی در مورد عرضه‌های ۱۴۰۱ چه چیزی در دستور کار است و تا پایان سال چند عرضه خواهید داشت؟ گفت: تقریبا نماد ۱۰ شرکت از جمله آسیاتک و سیمان آبیک و سیمان اردستان، پتروشیمی اروند و سرمایه گذاری تدبیر و ... درج شده و در جریان عرضه هستند که با توجه به شرایط و مهلت پذیرش آن ها، باید در سال جاری تعیین تکلیف شوند. حدودا ۱۷ شرکت هم پذیرش شده اند و در جریان درج هستند. همه این شرکت ها پتانسیلی است که امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۱ عرضه اولیه انجام دهیم.

انتهای خبر

0
0