ایبنا
1402/01/20
21:40
تداوم ورود پول حقیقی به بورس/ برخی نماد‌ها کماکان با سقف نرخ‌های سال ۹۹ فاصله دارند

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار همچنان جای رشد دارد و برخی نماد‌های بورسی همچنان با سقف قیمت‌ها در سال ۹۹ فاصله دارند.

به گزارش ایبنا ، بازار سرمایه امروز هم روندی صعودی داشت تا سهامداران بیشتری وارد بازار شوند. همین مساله نیز سبب رشد شاخص کل در پایان معاملات شد.



بازار سرمایه امروز نیز روندی دوگانه داشت، ابتدای معاملات روند بازار صعودی بود و از ساعت ۱۰ با افزایش عرضه ها، شاخص کل با افت همراه شد و در یک ساعت پایانی نیز بازار با روند صعودی کار خود را به پایان برد.



برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند نرخ سود بین بانکی در روز‌های آینده به عنوان یک عامل مهم می‌تواند روند بورس را تغییر دهد. نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۱۶ فروردین با افزایش نسبت به هفته گذشته به ۲۳.۴۶ درصد رسید.



بازار سرمایه در این روز‌ها در حال واکنش به اخبار مثبتی است که پیرامون بورس منتشر شده است؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: مجلس به دنبال طرحی است که تا روند صنایع بورسی قابل پیش بینی شود.



بورس همچنان مستعد رشد است



راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص در روند صعودی خود تا کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد خواهد کرد، به نظر می‌رسد فعلا نیرو‌های صعودی بازار قدرتمند هستند و معامله گران انتظارات صعودی دارند.



وی ادامه داد: افزایش یا کاهش عرضه در بازار سهام به نگرانی سهامداران ارتباط دارد، فعالان بازار همچنان نگران از تکرار رفتار بازار در سال ۹۹ هستند.



این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با وجود این که شاخص از سقف تاریخی خود عبور کرده است، بازار کماکان جای رشد دارد و در مسیر صعودی قرار دارد. اما همچنان خیلی از نماد‌های در بازار نتوانستند به سقف تاریخی مرداد ماه سال ۱۳۹۹ خود برسند و جا برای رشد دارند.



بازدهی مثبت شاخص‌های عملکردی بورس



در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص بورس، ۱۰ هزار و ۲۵۶ واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۶۴۲ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۴۷ صدم درصد بوده است.



شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۱۱ هزار و ۳۵۲ واحدی در رقم ۶۸۷ هزار و ۸۹۷ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۱.۶۲ درصد بوده است.



شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۴۲۸ واحدی به رقم ۲۷ هزار و ۴۸۷ واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند صعودی داشت و با افزایش ۲ هزار و ۹۱ واحد به سطح ۱۱۹ هزار و ۸۹۶ واحد رسید.



کاهش ارزش معاملات خرد بازارسهام



امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۸۱ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵۵ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان بود که ۶۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.



ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۱ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۵ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان رسید.



تداوم ورود پول به بازار سرمایه



روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای سومین روز کار متوالی مثبت شد و هزار و ۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.



امروز نماد حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی)، کگل (معدنی و صنعتی گل گهر) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین ورود پول را داشتند. در مقابل، نماد‌های فملی (ملی صنایع مس ایران)، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و فارس (هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین خروج سرمایه را داشتند.



رشد ۶۹ درصدی قیمت نماد‌های بورسی



در پایان معاملات امروز، ۵۲۴ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۳۰ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۶۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.



در جریان معاملات یکشنبه، ۲۴۱ نماد صف خرید داشتند و ۱۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۸ درصدی نسبت به دیروز به ۲ هزار و ۶۵ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۵ درصدی به ۱۵ میلیارد تومان رسید.



منبع: فارس

انتهای خبر

0
0